Zasady Eco Drivingu można z powodzeniem stosować w samochodach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Rozwiązanie to zwalnia kierowcę od konieczności doboru odpowiedniego biegu. Wprawdzie to automat zmienia biegi, ale kierowca ma wpływ na to, w którym momencie i przy jakich obrotach silnika nastąpi przełączenie biegu na wyższy lub niższy.
Szybkość zmiany biegów przez skrzynię nie została raz na zawsze zaprogramowana przez producenta. Zależy ona w głównej mierze od sposobu używania przez kierowcę pedału gazu. Wystarczy lekko odpuścić pedał gazu, by „wszedł” wyższy bieg, podobnie jak mocne dodanie gazu z reguły skutkuje redukcją. Prowadzący szybko zorientuje się, jaki jest granicznie niski zakres obrotów, przy którym wyższy bieg da się włączyć i utrzymać przez delikatne dodawanie gazu.
Kierowcy jeżdżący samochodami z automatyczną skrzynią biegów mogą bez problemów korzystać z zasad Eco Drivingu. Taktyka ekojazdy jest identyczna, jak w samochodach z manualną skrzynią biegów. Trzeba uważnie obserwować drogę i jej otoczenie oraz starać się jechać jak najpłynniej – bez zbędnych zatrzymań i gwałtownych przyspieszeń. Z kolei technika jazdy wymaga „nauczenia” automatycznej skrzyni biegów jazdy na wysokich biegach przy niskich obrotach. Nowoczesne silniki z automatycznymi przekładniami – sterowane przez mikroprocesory, zapamiętują styl jazdy prowadzącego auto kierowcy i szybko dopasowują się do niego.
– Kiedy kierowca lekko odpuszcza gaz po osiągnięciu zamierzonej prędkości obrotowej, wysyła jednocześnie sygnał do skrzyni biegów, żeby włączyła wyższe przełożenie. Prowadzący szybko zorientuje się, jaki jest granicznie niski zakres obrotów, przy którym wyższy bieg da się włączyć i utrzymać przez delikatne dodawanie gazu – mówi Tomasz Talarczyk, instruktor Szkoły Auto.
* Sponsorem Szkoły Auto jest Castrol.