Czy warto kupić opony niskoprofilowe?

0

Opony niskoprofilowe mają swoje wady i zalety. Z jednej strony wpływają na poprawę przyczepności, z drugiej zaś nieco obniżają komfort podróżowania.

f1

Często słyszymy pojęcie ‘niskoprofilowe opony’, ale co ono właściwie oznacza? Otóż podając parametry opony operujemy głównie trzema wartościami – jej szerokością, profilem oraz rozmiarem felgi. Dla przykładu – 195/65 R15. Wartości te są ze sobą ściśle związane, zatem gdy zmianie ulega jedna z nich, pozostałe dwie muszą się dostosować. W tym przypadku interesuje nas środkowa wartość, czyli profil opony – relacja między wysokością a szerokością opony. W ww. przykładzie profil wynosi 65. Oznacza to, że profil stanowi 65% ze 195 mm.

Opony niskoprofilowe to takie, które mają stosunkowo niewielki profil w stosunku do szerokości. Montowane są przede wszystkim w limuzynach klasy wyższej, choć coraz częściej również w klasie średniej, a także w samochodach sportowych. Często są też pożądane przez miłośników tuningu.

Nie zawsze pasują

Teoretycznie opony te nie powinny niczym różnić się jeśli chodzi o opony wysokoprofilowe. W praktyce jednak opony niskoprofilowe są bardziej podatne na uszkodzenia przy ewentualnym kontakcie np. z krawężnikiem czy dziurą. Do głównych wad opon niskoprofilowych należy też zaliczyć mniejszy komfort jazdy i to zarówno jeśli chodzi o tłumienie nierówności, jak i hałas we wnętrzu. Musimy pamiętać, że opony niskoprofilowe nie pasują do każdego samochodu. Mniejszy profil wiąże się zwykle z większą szerokością opony, do czego niestety niektóre auta nie są przystosowane. Możemy w ten sposób doprowadzić do uszkodzenia zawieszenia.

Opony nieskoprofilowe mają tez oczywiście swoje plusy, do których przede wszystkim należy większa atrakcyjność auta. Opony te wpływają też na lepszą przyczepność i trakcję (ale tylko w połączeniu z odpowiednio dostosowanym zawieszeniem).