Kiedy i jak wymieniać żarówki samochodowe? Parami czy pojedynczo? Czy po wymianie sprawdzać ustawienie świateł? Na te i inne pytania odpowiedzieli polscy kierowcy podczas badania przeprowadzonego w tym roku na zlecenie Philips Lighting Poland. Okazuje się, że ich wiedza na temat oświetlenia samochodowego jest niedostateczna.
Większość polskich kierowców nie zna podstawowych zasad związanych z wymianą i użytkowaniem żarówek samochodowych. Tak wynika z badania „Co Polacy wiedzą na temat oświetlenia samochodowego”* , zrealizowanego w tym roku w ramach kampanii „Więcej widzieć, bezpieczniej podróżować”.
Wymiana żarówek
Okazuje się, że tylko 18,7 proc. kierowców wymienia żarówki regularnie. Reszta, czyli aż 77,2 proc. czeka do momentu, w którym żarówki się przepalą. Jeśli dojdzie do tego po zmroku, w czasie opadów lub mgły, to widoczność na drodze ulegnie znacznemu pogorszeniu. Tymczasem zalecenia mówią o profilaktycznej wymianie żarówek samochodowych przy każdym przeglądzie okresowym.
Z kolei na pytanie „Czy wymieniasz żarówki parami?” 47,6 proc. kierowców odpowiedziało: „Tak, zawsze wymieniam parami” i prawie tyle samo, bo 46,9 proc. odpowiedziało: „Nie, wymieniam tylko jedną, przepaloną żarówkę”.
Tymczasem jeśli przepaliła się jedna żarówka, to można spodziewać się, że drugą wkrótce spotka to samo. Poza tym, jeśli tylko jeden reflektor zostanie wyposażony w nową żarówkę, to droga przed samochodem będzie oświetlona nierównomiernie.
Ustawienie świateł
Co istotne, badanie wykazało również, że aż 67,2 proc. kierowców po wymianie żarówek nie sprawdza ustawienia świateł w stacji diagnostycznej. Tymczasem często podczas samodzielnego montażu żarówka może ulec przesunięciu. Zdarza się także, że jest montowana nieprawidłowo.
– Źle ustawione światła nie świecą w optymalny dla nich sposób. Dlatego po każdej wymianie żarówek obowiązkowo należy udać się do stacji kontroli pojazdów w celu diagnostyki ich ustawienia – mówi Tarek Hamed specjalista Philips Lighting Poland ds. oświetlenia samochodowego.
Oślepianie
Nieprawidłowo ustawione światła to nie tylko niewłaściwe oświetlenie drogi i pogorszony komfort prowadzenia samochodu. To także ryzyko oślepiania innych użytkowników dróg, stwarzające zagrożenie w ruchu. Jak wynika z badania, aż 63 proc. kierowców przyznało, że jest często lub bardzo często oślepianych przez światła innych pojazdów.
– Nie należy lekceważyć problemu oślepiania na drodze – mówi Wiktoria Laskus, Specjalista ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w PZM. – Kierowca oślepiony przez nieprawidłowo ustawione światła samochodu nadjeżdżającego z naprzeciwka traci zdolność prawidłowego widzenia nawet na kilka sekund, co może skutkować wykonaniem nieadekwatnego do sytuacji na drodze manewru, a tym samym przyczynić się do wypadku. Należy pamiętać, że zdolność adaptacyjna oka ludzkiego pogarsza się z wiekiem, ale zależy także od ewentualnych wad wzroku, które występują niezależnie od wieku – dodaje.
Widoczność
Co ciekawe, tylko 14 proc. kierowców wymienia żarówki przed okresem jesienno-zimowym, na takie, które dają więcej światła. Reszta nie widzi takiej potrzeby. Tymczasem korzystanie z żarówek emitujących duży strumień świetlny w warunkach pogorszonej widoczności może uchronić przed wieloma niebezpiecznymi sytuacjami na drodze.
Bezpłatne diagnostyka oświetlenia
W czasie trwania kampanii „Więcej widzieć, bezpieczniej podróżować” Polski Związek Motorowy prowadzi na swoich stacjach bezpłatne ustawienie świateł. Z kolei Norauto oferuje darmową diagnostykę świateł oraz 20-procentowy rabat na zakup zestawów żarówek samochodowych Philips X-tremeVision+100%, BlueVision Ultra lub LongLife EcoVision. Akcja odbędzie się we wszystkich salonach Norauto w Polsce i potrwa do końca października.
W ramach kampanii powstał także film edukacyjny dotyczący oświetlenia samochodowego:
(*) Oświetlenie samochodowe w Polsce w 2013 r., badanie przeprowadzone przez MillwardBrown na zlecenie firmy Philips Lighting Poland w okresie 9-11 sierpnia 2013 roku na próbie N=1003 (ogólnopolska reprezentatywna grupa osób w wieku 18+).