Wybór bagażnika rowerowego potrafi przyprawić o zawrót głowy. Z pewnością zależy ci na tym, aby bagażnik rowerowy był prosty do zamontowania i zapewniał bezpieczeństwo podczas jazdy, a dodatkowo cechował się przystępną i atrakcyjną ceną. W związku z czym przygotowałyśmy krókie zestawienie zalet i wad podstawowych typów bagażników rowerowych.
Bagażnik dachowy
Do przewożenia roweru na dachu samochodu niezbędne są specjalne uchwyty mocowane na tak zwanej „bazie”, która składa się z dwóch poprzecznych belek przytwierdzanych do krawędzi pomiędzy otworem drzwi a dachem. Koszt bazy jest różny, wszystko zależy od wyboru producenta. Na ogół solidną bazę możesz dostać za około 150 – 200 złotych, choć produkty wiodących marek na rynku są o wiele droższe (mogą kosztować nawet powyżej 500 złotych). Baza to jednak dopiero początek. Musisz jeszcze zainwestować w specjalne uchwyty, co wiąże się z kolejnymi kosztami.
Zaletą bagażników dachowych jest to, że możesz ich używać przez cały rok, również do przewożenia nart czy deski surfingowej. Na bazie możesz również przewozić inne bagaże, takie jak kufry, które nie zmieściły się do samochodu. Podsumowując, bagażnik dachowy jest bardzo funkcjonalny. Za wadę można uznać koszty, które niestety są dość wysokie.
Bagażnik na klapę
Bagażnik na klapę, jak każda inna opcja, ma zarówno swoich zwolenników jak i przeciwników. Największym minusem tego rozwiązania jest możliwość uszkodzenia klapy samochodu, na przykład podczas jazdy po nierównej drodze.
Bagażnik na klapę jest montowany przy pomocy pasów zaczepianych na dolną oraz górną część klapy. Rower opiera się o klapę samochodu i jest od niej odizolowany tylko gumowymi podkładkami, które podczas wyboistej drogi mogą ją ocierać i w ten sposób powodować uszkodzenie lakieru.
Zaletą jest tutaj cena. Systemy na klapę możesz dostać już za około 200 złotych, także jest to rozwiązanie o wiele bardziej oszczędne niż kupno bagażnika rowerowego na dach.
W porównaniu z przewożeniem rowerów na dachu, bagażniki na klapę wiążą się z mniejszym zużyciem paliwa (mniejszy opór powietrza), a rowery na nich umieszczone nie szumią podczas jazdy. Łatwiej też zmieścisz się do niskich garaży i parkingów.
Bagażnik rowerowy na hak
Dużą popularnością cieszą się dziś bagażniki rowerowe mocowane do haka holowniczego. Podstawową zaletą tego systemu jest możliwość przewożenia wielu rowerów o różnym typie budowy. Są to bardzo proste uchwyty, pozwalające na stabilne i bezpieczne przewożenie rowerów, które wiesza się za górną rurę ramy rowerowej.
Wybierając to rozwiązanie możesz także zdecydować się na platformę, wyposażoną w specjalne rynienki, na których ustawia się koła roweru. Jest to jednak opcja droższa. Koszt platformy wynosi co najmniej 500 złotych, zaś dobre uchwyty możesz dostać już za około 150 złotych.
Podstawowe zalety bagażnika na hak, to prosty montaż, niewielkie rozmiary i wygodne przytwierdzanie do niego rowerów. Tak jak w przypadku bagażników na klapę, platformy to mniejsze zużycie paliwa, mniejszy szum podczas jazdy i większa wygoda podczas wjazdu do garaży i na parkingi. Warunkiem koniecznym jest naturalnie posiadanie auta wyposażone w hak holowniczy.
Tekst: Paulina Plich
Fot: Thule Sprint