Projektanci samochodów prześcigają w się w pomysłach jak sprawić, aby samochód był bardziej i bardziej kobiecy. Co sprawia, że dany samochód możemy określić jako „przyjazny kobiecie“?
Pracownicy General Motors w 2002 roku nosili obcisłe spódnice, szpilki, tipsy i torebkę, jednocześnie nosząc ze sobą lalkę udającą dziecko. Mieli w ten sposób poznać dokładne wymagania kobiet i zrealizować je w nowej generacji samochodów typu SUV. W firmie Saab od roku 1999 działa Kobieca Drużyna Saaba składająca się z dziesięciu kobiet w różnym wieku. Uczestniczy ona we wszystkich projektach nowych samochodów szwedzkiej firmy. Jakie są efekty pracy podobnych zespołów w firmach motoryzacyjnych?
W 2002 roku Saab pochwalił się, że nowy Saab 9-3 SportSedan został zaprojektowany przy aktywnym udziale kobiet. Szefowa zespołu kobiecego – Lili Melander zwracała uwagę podczas projektowania na takie rzeczy jak przestrzeń pod kolumną kierownicy uzasadniając: „Kobiety – w przeciwieństwie do mężczyzn – siedzą na ogół z nogami niemal złączonymi, co oznacza, iż przestrzeń pod kolumną kierownicy może okazać się za ciasna dla naszych kolan“. Niby oczywiste, a jednak mała ilosć konstruktorów wykorzystuje tę wiedzę w praktyce.
Inna uwaga Lili Melander dotyczyła podnośnika – dzięki temu pojawiły się dokładne oznaczenia jak należy go rozłożyć, aby maksymalnie ułatwić korzystanie z niego. Uwzględniono także kobiece warunki fizyczne i w nowym Saabie progi nadwozia zostały dopasowane tak, aby wsiadanie do samochodu w spódnicy lub w butach na wysokich obcasach nie stanowiło kłopotu.
Fiat nie został w tyle i stworzył kobiecą wersję swojego kultowego samochodu, jakim jest Fiat 500. Wśród typowo kobiecych udogodnień możemy wymienić: folię samoprzylepną na notatki przyczepianą na tablicy wskaźników czy podstawkę na akcesoria do makijażu. Fiat postawił na różnorodność oferując 11 kolorów karoserii, 2 rodzaje wyposażenia oraz ponad 100 akcesoriów stworzonych specjalnie z myślą o Fiacie 500. Są to drobnostki, jednak zwiększają komfort użytkowania samochodu.
Samochodem, który najpełniej realizuje hasło „samochodu zaprojektowanego dla kobiet jest Volvo YCC (Your Concept Car), zaprezentowany w roku 2006. Motto towarzyszące tworzeniu tego samochodu brzmiało: „realizując oczekiwania kobiet przekroczysz oczekiwania mężczyzn“. I rzeczywiście – zaproponowano wiele rozwiązań uprzyjemniającyh korzystanie z samochodu:
• Skrzydło drzwi otwierane do góry i jednoczesne odchylanie się progu w dół sprawia, że pasażerowie mogą z łatwością wsiąść i wysiąść bez narażania się na pobrudzenie ubrania.
• Regulacja podparcia pod piętami kierowcy sprawia, że wysokość obcasów nie stanowi już problemu.
• Zagłówki przystosowane są do różnych uczesań – nawet do tak zwanego „końskiego ogona“ – gumka nie wbija się już w głowę podczas jazdy.
• Przeniesienie przełącznika zmiany biegów w okolice kierownicy oraz zastosowanie autmatycznego hamulca postojowego pozwoliły na uzyskanie dodatkowej przestrzeni między fotelami – można tam swobodnie przechowywać torebkę lub laptop.
• Samochód ma dużą możliwość zmiany wystroju wnętrza – do wyboru jest kilka rodzajów tapicerek. Dzięki skanowaniu sylwetki możliwe jest ustawienie indywidualnej pozycji fotela kierowcy
Samochód został dopracowany także z zewnątrz: nadwozie pokryte teflonem ogranicza przyklejanie się brudu, a dbanie o czystość samochodu staje się łatwiejsze. Specjalne ogumienie sprawia, że nawet po przebiciu opony można spokojnie dojechać do serwisu i nie trzeba martwić się koniecznością własnoręcznej wymiany koła.
Volvo YCC pokazało nowy sposób myślenia o motoryzacji. Jest co prawda samochodem koncepcyjnym, jednak wyznacza pewne trendy i pozwala na powstanie śmiałych i innowacyjnych pomysłów. Część z nich na pewno trafi z czasem do masowej produkcji.
Joanna Kowalik