Badania przeprowadzone przez TNS OBOP na temat postrzegania przez Polaków aut chińskich marek wskazują, że tylko 11% Polaków wzięłoby pod uwagę samochód chińskiej marki przy zakupie auta. Co ciekawe, odsetek ten nie zmienił się od sześciu lat.
Co przychodzi nam na myśl kiedy słyszymy chiński samochód? U większości Polaków są to skojarzenia zdecydowanie negatywne. Głównie jednak chińskie auto kojarzy nam się z niską ceną. Najrzadziej natomiast auta z Państwa Środka kojarzą nam się z wysoką jakością (5%) i bezawaryjnością (4%).
Przez ostatnie sześć lat zwiększyła się ilość Polaków, którzy słyszeli o samochodach chińskich marek: w 2005 roku było to 20%, teraz to 36%. Dla nieco ponad połowy badanych (53%), do których dotarły informacje o chińskich autach, głównym skojarzeniem z nimi jest niska cena, 17% wskazało na niskie koszty eksploatacji, zaś 14% doceniło wygląd aut. Co ciekawe, nieco ponad co dziesiąty pytany (11%) kojarzy auta marek chińskich z zaawansowanymi technologiami. Wśród najrzadziej wymienianych atrybutów znalazły się wysoka jakość (5%) oraz bezawaryjność (4%) – to akurat nie dziwi.
Z badania można się również dowiedzieć, że 11% Polaków jest gotów rozważyć wybór chińskiej marki przy zakupie samochodu. Ci zaś, którzy planując zakup czterech kółek wykluczyli ewentualny zakup auta ‘made in China’ (a jest ich aż 71%), jako główne powody wskazują negatywną opinię o tych autach (36%), brak zaufania (26%), oraz brak wiedzy (16%). W porównaniu z badaniem przeprowadzonym w 2005 roku wzrósł natomiast odsetek odrzucających auta chińskich marek z powodu negatywnej opinii na ich temat.
Skąd w naszych głowach zdecydowanie negatywne skojarzenia z chińskimi samochodami? – Nadal trudno spotkać taki samochód na polskich drogach, dlatego nasze skojarzenia z tymi samochodami są pochodną ogólnego wizerunku chińskich produktów – na pierwszy plan wysuwa się niska cena – komentuje dr Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP. – Co więcej, oczekiwania dotyczące poziomu cen są dość wyśrubowane, badani spodziewają się, że samochody chińskich marek będą tańsze średnio o 36% od marek zachodnich. Importerom chińskich aut może być trudno spełnić te oczekiwania, biorąc pod uwagę, że auta na rynku europejskim muszą spełniać określone normy ekologiczne i wymogi bezpieczeństwa. Warto więc, aby zwrócili uwagę potencjalnych nabywców na inne, pozacenowe walory swoich aut – dodaje.