Kiedy w 1994 roku po raz pierwszy zaprezentowana została Toyota RAV4, dla segmentu pojazdów 4×4 rozpoczęła się nowa era. Pierwotne plany zakładały sprzedaż na poziomie 4500 egzemplarzy miesięcznie, jednak kiedy w pierwszym miesiącu spłynęło ponad 8000 zamówień, produkcja modelu została zwiększona dwukrotnie. Pierwszy SUV na świecie rozpoczął gwałtowny rozwój tego segmentu motoryzacji, który trwa nieprzerwanie do dziś.
W momencie debiutu RAV4 dość mocno różnił się od dotychczasowych pojazdów 4×4. Miał stosunkowo niewielki, 2-litrowy silnik, 3-drzwiowe nadwozie samonośne, oraz niezależne zawieszenie wszystkich kół. Przy długości całkowitej 3,69 metra był krótszy od każdego z dzisiejszych modeli segmentu B.
W pierwszym roku sprzedaży model znalazł 53 tysięcy klientów. Rok później liczba ta była dwukrotnie większa, dwa lata później trzykrotnie większa. W 2013 roku sprzedaż RAV4 dziesięciokrotnie przewyższyła wynik z pierwszego roku produkcji. Łącznie Toyota sprzedała ponad 5 milionów egzemplarzy RAV4 (1,3 mln w Europie). Dzięki najwyższemu poziomowi niezawodności, ponad 90% z nich jest nadal w ruchu – RAV4 od lat zajmuje najwyższe pozycje w zestawieniach bezawaryjności.
Edycja specjalna na 20-lecie modelu
Z okazji 20-lecia, Toyota RAV4 jest dostępna w wersji AWD w połączeniu z silnikiem 2.0 D-4D. Napęd o nazwie Integrated Dynamic Drive System (IDDS) jest najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem technicznym w segmencie kompaktowych SUV-ów. Dzięki elektronicznie sterowanemu sprzęgłu ciernemu system dołącza napęd na cztery koła w najkrótszym czasie spośród wszystkich SUV-ów dostępnych na rynku. Konkurencyjne napędy pracują ponad dwukrotnie wolnej. RAV4 jest dzięki temu wzorem w dziedzinie bezpieczeństwa prowadzenia.
Ponadto, napęd IDDS integruje pracę trzech systemów jednocześnie: dynamicznego rozdziału momentu obrotowego AWD, systemu stabilizacji toru jazdy VSC, oraz elektronicznego wspomagania kierownicy EPS. Moc może być przenoszona na oś przednią i tylną w proporcjach od 50/50 do 100/0. Ten drugi wariant wybierany jest automatycznie, kiedy samochód porusza się po asfalcie z pełną przyczepnością, dzięki czemu w normalnej eksploatacji obniża się zużycie paliwa.
Po zjechaniu w lekki teren kierowca ma do dyspozycji przycisk blokady napędu AWD, dzięki któremu do prędkości 40 km/h moment obrotowy jest rozdzielany w stałym stosunku 50/50 na przednią i tylną oś.
Wersja na rok 2014 otrzymała nowy, brązowy kolor nadwozia, oraz nowe wzory felg aluminiowych. We wnętrzu pojawiło się także wykończenie skórzane w odcieniach beżowym / terakota.
W Polsce model oferowany jest także pakiet specjalny, o nazwie „20th Anniversary”. W jego skład wchodzą elektrycznie unoszone drzwi bagażnika, chromowana listwa klapy bagażnika, osłona tylnego zderzaka, 18-calowe felgi aluminiowe, system „inteligentny kluczyk”, chromowane listwy boczne, lampy ksenonowe i przyciemniane tylne szyby.
Źródło: Toyota