Każda z nas, prędzej czy później będzie musiała przejść procedurę rejestracji pojazdu. Co zrobić, żeby było to jak najmniej dolegliwe i frustrujące? Jakie dokumenty przygotować i na co należy się nastawić, przede wszystkim psychicznie i …finansowo? O tym wszystkim w naszym mini poradniku.
Kto rano wstaje, temu…
Na początek, zarezerwujmy sobie na to jeden, cały dzień. Nie wiedzieć czemu, mimo ponad 14% poziomu bezrobocia i pozornemu zubożeniu narodu kolejki w urzędach nadal nie zelżały. W niektórych warszawskich gminach „numerki” do okienka „rejestracja pojazdu” kończą się wraz z otwarciem drzwi ratusza, to frustrujące, ale w kolejce warto ustawić się bardzo wcześnie rano.
Jeszcze gorzej może być w przypadku auta sprowadzanego, gdzie procedura może zająć nawet kilka dni!
Tutaj nie ma sentymentów…
Jesteś kolejnym pionkiem w grze i nie dziw się, jeżeli z byle powodu zostaniesz odesłana na koniec kolejki lub z kwitkiem do domu. Upewnij się, więc czy masz:
W przypadku aut „z drugiej ręki”
- Dowód zakupu samochodu
- Dowód rejestracyjny
- Ważne badanie techniczne pojazdu
- Książkę pojazdu
- Polisę OC
W przypadku samochodów z zagranicy lub w przypadku pierwszej rejestracji:
- dowód własności auta (np. umowa, faktura wraz z tłumaczeniem sporządzonym przez tłumacza przysięgłego – chyba, że jest napisana po polsku)
- dowód rejestracyjny lub kartę pojazdu (np. Fahrzeugbrief) wraz z tłumaczeniem
- świadectwo wyrejestrowania pojazdu (osobne świadectwo wyrejestrowania nie jest wymagane, jeśli odpowiedni wpis znalazł się w dowodzie rejestracyjnym)
- aktualna polisa OC (do wglądu)
- potwierdzenie przejścia pierwszego badania technicznego w kraju
- dowód uiszczenia opłaty recyklingowej
- potwierdzenie zapłaty akcyzy
- zaświadczenie z urzędu skarbowego (VAT-25) o zapłacie podatku VAT lub braku tego obowiązku
- dowód odprawy celnej (dot. aut spoza Unii Europejskiej)
- tablice rejestracyjne
Jeśli samochód pochodzi spoza Wspólnoty, właściciel zobowiązany jest do przygotowania wniosku o rejestrację, umowy kupna-sprzedaży za granicą, umowy zakupu w Polsce (w przypadku zakupu poprzez pośrednika), zagranicznego dowodu rejestracyjnego, dowodu odprawy celnej, ważnego badania technicznego auta, tłumaczenia wszystkich dokumentów w językach obcych, potwierdzenia opłaty recyklingowej oraz dowód osobistego.
Odpowiednie narzędzia…
W większości przypadków niezbędna okaże się wymiana tablic rejestracyjnych. Upewnij się więc, że masz je czym odkręcić. Zwróć uwagę na zapieczone śruby, przekręcone gwinty itp. To wszystko może spowodować duże opóźnienie. Część aut na szczęście nie wymaga już noszenia ze sobą śrubokręta, jednak upewnij się, że to właśnie o twój samochód chodzi.
Weź ze sobą gotówkę….
Na szczęście nie ma już potrzeby kupowania Znaczków Skarbowych, nadal jednak rejestracja nie jest całkowicie bezpłatna. Uzbroimy się w gotówkę, nie wszędzie bowiem zapłacimy kartą.
Jakie koszty nas nie ominą:
- wydanie nowego dowodu rejestracyjnego (54 zł),
- znaki legalizacyjne (12,5 zł),
- nalepka kontrolna (18,5 zł),
- pozwolenie czasowe (13,5 zł) i opłata ewidencyjna (2 zł)
- koszt zakupu nowych tablic rejestracyjnych (80 zł).
Dla chcących się wyróżnić przygotowano opcję spersonalizowanych tablic rejestracyjnych, oczywiście za dodatkową opłatą – 1098 zł.
Płatności będą większe, jeżeli nasze auto pochodzi zza granicy, i tak:
- wydanie dowodu rejestracyjnego (54 zł),
- znaki legalizacyjne (12,5 zł),
- nalepki kontrolne (18,5 zł),
- tablice (80 zł),
- pozwolenie czasowe (13,5 zł),
- opłata ewidencyjna (2,5 zł)
- karta pojazdu 75 zł (niegdyś 500 zł)
- opłata recyklingowa 500 zł(dotyczy wszystkich samochodów, które są rejestrowane w naszym kraju po raz pierwszy)
Jak bumerang…
Masz już swój upragniony, miękki dowód rejestracyjny, co znaczy tyle co „do zobaczenia za miesiąc”! Za 30 dni będziesz miała okazję znów wstać skoro świt i ustawić się w kolejce po twardy, czy też zwany stałym, dowód rejestracyjny :).
Tekst: Kasia Kwiecińska