Ostatnio pisałyśmy o muzeach motoryzacyjnych w Polsce. Dziś przygotowałyśmy zestawienie muzeów, które znajdują się za granicą. Tak naprawdę wyróżnia je coś jeszcze. Każde z nich jest dedykowane tylko jednej marce. Oto najbardziej niesamowite miejsca skupiające perełki motoryzacji wszechczasów.
Mercedes-Benz
W Stuttgarcie istnieje muzeum Mercedes-Benz Welt. Właściwie jest to ogromny salon samochodowy, który został podzielony na części sprzedażowe i wystawiennicze. Całość na dziewięciu poziomach liczy 16,5 tys. m2, z czego 4,8 tys. m2 jest przeznaczone dla 160 samochodów i 1,5 tys. eksponatów. Ekspozycja została podzielona na „salę legend” i „salę kolekcji”, szczegółowo przedstawiając wszystkie lata i epoki Mercedesa. To jedyna tego typu placówka, która całościowo prezentuje przeszło 125-letnią historię marki. Mercedes, poprzez utworzenie muzeum, chciał ukazać piękne dzieje oraz wizję przyszłości. Udało się to nie tylko dzięki kolekcji, ale rónież poprzez niesamowity projekt budynku.
Muzeum Porsche
Konkurencyjnie dla muzeum Mercedesa w Stuttgarcie powstało muzeum Porsche, które w swojej kolekcji posiada wszystkie modele swojej marki. Na fanów czeka również ekspozycja, która obrazuje proces powstawania marki od samych początków, czyli roku 1948. Na przestrzeni ponad 5,5 tys. m2 wystawiono 80 samochodów i przeszło 200 ekspozycji. Oczywiście eksponaty są często zmieniane, ponieważ muzeum jest w posiadaniu około 400 samochodów wyścigowych i sportowych, biorących udział w rajdach pojazdów zabytkowych. Co ciekawe, nie tylko eksponaty wzbudzą zachwyt wśród zwiedzających. Sam budynek również robi ogromne wrażenie.
Muzeum Volkswagen
To kolejne miejsce łączące sztukę, design i biznes. Muzeum VW znajduje się w Wolfsburg koło Hanoweru. To wyjątek w naszym zestawieniu, ponieważ jest jedynym miejscem łączącym w sobie historię niemal wszystkich aut swojej grupy. Właściwie to miasteczko, albo miasto w mieście, które swój początek miało w 1994 roku. Na 42 hektarach rozłożono niesamowite budynki, a w nich samochody różnych marek z grupy VW, czyli m.in. Bugatti, Audi, Seata czy Skody. Zwiedzanie tak wielu ekspozycji wg. przewodnika powinno zająć dwa dni.
Muzeum BMW
Pozostając w Niemczech, w tym przypadku przemieszczamy się do Monachium. To właśnie tu bije serce bawarskiej marki – BMW. Powstałe muzeum jest zarazem salonem sprzedażowym, wystawą i fabryką. Wróćmy jednak do właściwej części. Została ona podzielona na siedem sal prezentujących historię, stylistykę, motocykle, sport, samą markę, technologię i poszczególne serie modeli. Muzeum oferuje zwiedzającym 400 samochodów i 200 motocykli z 90-letnią tradycją.
Muzeum Volvo
Szwedzi również celebrują swoją markę. Uczcili ją otwierając muzeum o powierzchni 8 tys. m2 w starych halach fabryki w Arendal koło Göteborga. Na tym ogromnym metrażu zebrali całą historię marki, od początku jej istnienia. Na wystawach pojawiły się najciekawsze auta, koncepty, nowości, ciężarówki, autobusy, maszyny budowlane, a nawet projekty dotąd nieujawniane. Wystawcy zadbali również o przypomnienie zwiedzającym swoich małych motoryzacyjnych odkryć, jak np. trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.
Muzeum Saab
Marka, która o mały włos uniknęła przejścia do historii, również ma swoje muzeum. Saab został uhonorowany wystawami w Trollhättan (Szwecja) – byłej siedzibie koncernu. Mimo, iż miało ono zostać zamknięte, do dziś funkcjonuje bez zarzutu. Muzeum marki mieści unikatowe egzemplarze, prototypy, silniki i wszystko, co łączy się z historią marki.
Muzeum Peugeot
W Sochaux prócz jednej z fabryk Peugeota znajduje się również jego muzeum. Miejsce prezentuje historię braci Peugeot od początku ich działalności. Oznacza to kolekcję takich eksponatów jak automobile, ale i również sprzęty gospodarstwa domowego (nawet młynki do kawy!). Muzeum zostało podzielone na cztery okresy produkcji (1905-1918; 1919-1935; 1936-1949;1961-1975) i pięć tematów ekspozycyjnych (samochody rajdowe, wyścigowe i bolidy; concept-car; rowery, skutery, motocykle; samochody specjalne; międzywojenny warsztat samochodowy).
Muzeum Ferrari
Czarny koń na żółtym tle jest znany wszystkim – toż to nic innego jak Ferrari. Marka została uczczona muzeum otwartym przy fabryce i wypożyczalni w Maranello we Włoszech. 2,5 tys. m2 mieści na swojej powierzchni wszystko, co związane jest z firmą – nagrody, zdjęcia oraz rzecz jasna najpopularniejsze modele. Muzeum oferuje eksponaty w przekroju od tych najstarszych, poprzez sportowe i miejskie, aż po najnowsze wynalazki. Ciekawostką jest kabina dźwięków, w której wybierając dowolny model Ferrari, można odsłuchać nagranie jego odgłosów.
Muzeum Škoda
W Czechach w Mlada Boleslav od 1995 roku istnieje muzeum Škody. Powstało ono na cześć setnej rocznicy marki. Głównymi tematami przewodnimi są „Ewolucja” (bogate dzieje marki), „Tradycja” (pojazdy z różnych epok) i „Precyzja” (produkcja i renowacja samochodów). W muzeum na 1,8 tys. m2 można podziwiać rowery, motocykle, unikatowe modele – te codzienne, ale i wyścigowe lub rajdowe również. Hitem muzeum jest instalacja – autoregał składający się z 20 samochodów.