Firma KPMG opublikowała niedawno raport o rynku dóbr luksusowych w Polsce. Analizowano wydatki na takie produkty jak alkohole premium, odzież, obuwie, dzieła sztuki, antyki czy nieruchomości. My jednak skupimy się na podsumowaniu wniosków płynących z analizy rynku samochodów.
Struktura dochodów
Na potrzeby raportu, grupa badanych konsumentów została podzielona na następujące grupy:
– Osoby bogate – miesięczny dochód powyżej 20 000 zł brutto,
– Osoby zamożne – miesięczny dochód w przedziale 7 128 – 20 000 zł brutto,
– Osoby aspirujące do zamożności –miesięczny dochód w przedziale 3 700 – 7 127 zł brutto.
Czym jest marka luksusowa?
Uczestnicy badania zostali na początek poproszeni o określenie cech charakteryzujących markę luksusową. Pojawiały się takie cechy jak jakość, cena, prestiż, wygląd, komfort, uznanie marki, dostępność oraz tradycje.
Które marki rozpoznajemy?
Według raportu, znajomość kluczowych marek luksusowych samochodów w Polsce jest bardzo duża. Najlepiej rozpoznawalnymi markami luksusowymi, których znajomość potwierdziło ponad 90% respondentów, są: BMW, Jaguar, Porsche, Ferrari, Mercedes, Audi, Rolls-Royce oraz Lexus. Najmniej znanymi markami są: Infiniti, Lotus i Aston Martin. Za najbardziej prestiżowe marki samochodów luksusowych respondenci uznają Rolls-Royce, Maybach, Lamborghini oraz Ferrari. Wśród niemieckich marek premium, tradycyjnie cieszących się dużym poważaniem na polskim rynku, za najbardziej prestiżowe uznaje się samochody marki Mercedes, następnie BMW i Audi.
Jaka cena?
Prestiż marek samochodów jest w opinii respondentów ściśle powiązany z ceną pojazdów. Osoba chcąca wejść w posiadanie luksusowego samochodu powinna dysponować kwotą około 180 tys. zł. Odpowiada to mniej więcej cenie bazowego modelu BMW serii 5 czy Mercedesowi Klasy E. Należy podkreślić różnice w odpowiedziach osób zamożnych i bogatych. Dla osób z pierwszej grupy samochodem luksusowym jest już ten kupiony za ok. 160 tys. zł, podczas gdy osoba bogata uważa, że minimalny próg zaczyna się od około 210 tys. zł. Różnica to zatem całe 50 tys. zł.
A jak to jest u kobiet?
Bardzo duże znaczenie dla znajomości marek samochodów luksusowych miała płeć badanych – kobiety charakteryzują się znacznie mniejszą znajomością branży motoryzacyjnej. Największa różnica pomiędzy płciami widoczna jest na przykładzie marek Aston Martin, Bugatti, Infiniti, Lotus, Maserati oraz Maybach. Różnice w znajomości tych marek, w zależności od płci, wahały się w granicach od 15 do 25 punktów procentowych.
Najbardziej pożądane auta
Ankietowanych zapytano również o chęć posiadania luksusowego samochodu danej marki. Jak wynika z odpowiedzi, najbardziej pożądanymi markami są auta mocno kojarzone ze sportowym charakterem i luksusem: Porsche, Lamborghini i Ferrari oraz bardziej stateczny Jaguar. Ich wspólną cechą jest bardzo wysoka rozpoznawalność. Wśród pozostałych pożądanych marek samochodów wyraźnie widać dwie grupy. Pierwsza z nich to marki premium, przede wszystkim niemieckie, cieszące się w Polsce tradycyjnie bardzo wysokim prestiżem (Audi, BMW i Mercedes) oraz mniej popularny, choć wysoko poważany Lexus. Druga grupa to samochody legendarnych marek uznawanych na całym świecie za kwintesencję luksusu: limuzyny Maybach, Rolls-Royce i Bentley oraz wyraźnie sportowe Bugatti, Maserati i Aston Martin.
Źródło: KPMG