Na którą oś założyć bardziej zużyte opony?

o1

Przed zmianą opon dochodzimy do wniosku, że nasze opony są nierównomiernie zużyte. Czy koniecznie trzeba kupować wtedy nowe opony?

W naszych głowach pojawiają się wtedy następujące pytania: na którą stronę powinny powędrować bardziej zużyte opony? Bezpieczniej jest wybrać przód czy tył pojazdu?

Pytania te wywołują wiele kontrowersji, a zdania są podzielone. Przeważa jednak teoria, że nowsze (mniej zużyte) opony zakładamy na tył pojazdu. Dlaczego na tył, a nie na przód? Gdy pojazd jest wyposażony w opony o lepszej przyczepności na tylnej osi, jazda nim bardziej przypomina jazdę na oponach równomiernie zużytych. Kolejnym powodem jest fakt, że nadsterowność, a więc poślizg tyłu, może być o wiele bardziej niebezpieczny niż poślizg podsterowny.

Część kierowców, by zapobiec nierównomiernemu zużyciu opon co rok zmienia położenie przednich i tylnych opon, mając nadzieję, że pomoże to w ich równomiernym zużyciu. Większość osób jednak pozostawia opony na dotychczasowych pozycjach i po pewnym czasie orientuje się, że opony napędzane są bardziej zużyte od nienapędzanych.