Większość z nas rozpoznaje marki samochodów, wie jak wygląda znaczek Opla, Renault, Skody, Volkswagena, Citroena i im podobnym. Czasem jednak na drodze pojawi się coś, co skupi uwagę designem, bryłą, specyficznym warkotem silnika, czy też zupełnie nieznaną nazwą. Oto kilka ciekawostek ze świata motoryzacji, które spowodują, że zabłyśniesz nawet znajdując się w otoczeniu samych facetów. Samochody produkowane do dziś w różnych częściach świata i czasem w bardzo małych ilościach. Która firma zatrudnia najmniej pracowników? Która produkuje najmniej samochodów? Właściciel, którego koncernu jest najmłodszy?
ACURA. Japońska marka aut, tak naprawdę ściśle związana ze znaną wszystkim Hondą. Samochody luksusowe produkowane od 1986 roku na rynki USA, Kanady, Honghongu, Meksyku, Rosji i Chin. W ślad za Acurą, produkcję modeli high-level rozpoczęła Toyota (Lexus) oraz Nissan (Infiniti).
ARIEL. Jedna z najmniejszych firm motoryzacyjnych na świecie. Zatrudnia 7 pracowników, produkuje do 100 samochodów rocznie. Obecnie firma zajmuje się wytwarzaniem swojego jedynego modelu Atom, dwumiejscowego roadstera.
AUTOBIANCHI. Przedsiębiorstwo powstałe w 1955 we Włoszech dzięki pomocy kapitałom 3 firm: Fiata, Pirelli i Bianchi. Obecnie podporządkowane Lanci.
BOLWELL. Mała szansa na spotkanie tego samochodu, bowiem wyprodukowano ich do tej pory niewiele ponad 800 egzemplarzy. Wszystkie auta wykonane były z włókna szklanego i należały do segmentu aut wyścigowych. Obecnie produkcja aut zeszła na plan dalszy a firma skupiła się nad wytwarzaniem materiałów kompozytowych dla przemysłu.
BRILLIANCE. Produkt Chiński znany też jako Huachen Zhonghua lub Zhonghua. Samochody uznawane były za kopie BMW, czy Lancii ale nie przeszły żadnych testów zderzeniowych. Auta nie uzyskały nawet jednej gwiazdki w testach NCAP, co może utrudnić ich sprzedaż w Europie. Produkowane w Korei Północnej, Egipcie i Rosji.
BUICK. Marka amerykańska należąca do koncernu General Motors.
BYD. Kolejny Chińczyk, strach się bać bo podstawą działalności firmy jest wytwarzanie akumulatorów elektrycznych. Slogan? „Bulid Your Dreams”.
CHANGE. Przedsiębiorstwo produkujące auta od 1969 roku. Część koncernu Aviation Industry Corporation of China, obecnie związane z Suzuki. Siedziba firmy mieści się w Jingdezhen, w prowincji Jiangxi.
CIZETA.Włoska marka z długą historią. Założona w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku przez Claudio Zampollego i Giorgio Morodera. Po bankructwie w 1995 roku, jeden z właścicieli przeprowadził się do Kalifornii i działa dalej pod marką Cizeta Automobili USA. Wszystkie samochody produkowane są na zamówienie a cena Cizety V16T to 649 tys. dolarów.
DONFENG MOTORS. Trzeci pod względem wielkości produkcji chiński koncern motoryzacyjny. Współpracuje z Peugeotem, Citroënem, Hondą, Nissanem i Kia Motors.. Firmę założono w 1969 roku, do dziś mieści się w Wuhan, w prowincji Hubei.
ELBO. Greckie przedsiębiorstwo produkujące samochody ciężarowe, wojskowe oraz autobusy. Elliniki Viomihania Ohimaton działa z powodzeniem od 1972 roku.
ELFIN. Samochody sportowe rodem z Australii. Założone w 1952 roku działa do dziś w Clayton, w stanie Wiktoria wytwarzając auta wyścigowe.
ELIPSA. Produkcja rodzima, samochód elektryczny, który swoją premierę miał w roku 2007. Rozpędza się do 50 km/h i kosztuje 30 tysięcy złotych. Po pełnym naładowaniu zrobimy nim 100 kilometrów.
FORCE MOTORS. Indyjski producent autoriksz, samochodów terenowych i dostawczych,ciągników rolniczych oraz autobusów. Założona w 1958 roku firma działa do dziś.
GUMPERT APOLLO. Super auto skonstruowane przez techników Audi w Niemczech. Wyścigówka, która zdaniem koncernu ma dostateczną siłę, dociskową, żeby przy 310 km/h poruszać się po suficie. Dopuszczona do ruchu maszyna, która 0-100 km przyśpiesza w 3 sekundy.
HOLDEN. Australijska marka należąca do koncernu General Motors. Najnowszy model tej marki ujrzał światło dzienne w roku 2006 i od tego czasu nic więcej o tych autach nie wiadomo.
HONKER. Terenowy samochód produkcji polskiej. Oferowany na początku przez Tarpana, obecnie HONKER Sp. z o.o. Produkowany przez PSO Lublin, należy do firmy DZT Tymińscy Sp.J.
ISDERA. Od początku istnienia marki w 1983 roku, do dziś sprzedano niewiele ponad 70 aut tej marki. Jeden z najszybszych i najdroższych samochodów świata oraz jedno z najrzadszych. Produkowane w Niemczech do dziś.
KOENIGSEGG. Firma szwedzka założona przez 22 latka w roku 1994. Obecnie produkuje jedne z najszybszych seryjnie produkowanych samochodów na świecie Koenigsegg CCX i jego wersję CCXR.
LARAKI. Produkcja marokańska. Firma poza samochodami wytwarza też luksusowe jachty. Pierwszy model tego auta, zbudowany na podstawie Lamborini Diablo został zaprezentowany w 1991 roku w Genewie. Kolejny model Borac pokazano w roku 2005.
MORGAN. Samochód brytyjski, który w roku 2003 wyprodukowany został w ilości niespełna 600 aut. Marka istnieje od 1909 roku i funkcjonuje do dnia dzisiejszego.
NOBLE. Kolejny Brytyjczyk i kolejne auto wyścigowe. Najnowszy model M600, produkowany jest od 2011 roku a przy jego konstrukcji wykorzystano stal nierdzewną i włókno węglowe.
PAGANI. Włoch rodem z Modeny. Założona w 1992 roku firma produkująca aura wyścigowe o imponujących bryłach i osiągach. Niektóre jej modele przekraczają prędkość 370 km/h i rozpędzają się do setki w nieco powyżej 3 sekundy.
PROTON. Samochód z Malezji. Firma produkuje auta oraz motocykle, działa od 1983 roku. Pierwszy proton pojawił się w 1985 roku, rok później produkowano ich już 230 000 sztuk. Z biegiem czasu jednak produkcja malała. Opracowana przy pomocy firmy Lotus wersja GEN-2 miał nawet trafić do Polski… w ramach rozliczenia za kupioną przez Malezję partię czołgów PT-91 Twardy.
SCION. Japońska marka należąca do Toyoty. Powołana do życia w 2002 roku, poznaczona głównie na rynek amerykański.
SPYER. Luksusowe, ręcznie robione auta produkowane przez holendrów od 2000 roku. Koncern chciał przejąć Saaba, jednak finalnie chiński dystrybutor PANG DA ma zainwestować w zakup Saaba oraz część akcji SPYERA.
WIESSMAN. Samochód niemiecki, produkowany od 1988 roku. Kolejna niszowa marka, która w roku 2003 wydała na świat jedynie 56 aut.
Tekst: Kasia Kwiecińska