Badania przeprowadzone przez Mobil 1 dowodzą, że tylko jeden na siedmiu kierowców samodzielnie wybiera i wymienia olej silnikowy. Zdecydowana większość klientów – 73% powierza to zadanie swoim mechanikom.
Co trzecia osoba nie wie nawet jaką markę oleju rekomenduje producent auta. Jeszcze większa grupa badanych, bo aż 37% przyznaje się do ignorowania rekomendowanej przez producenta lepkości oleju, czego konsekwencją mogą być poważne problemy z silnikiem.
Rodzaje olejów silnikowych
Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów znajdujących się w naszym samochodzie. Jego podstatywym zadaniem jest zmniejszanie tarcia elementów silnika, utrzymanie go w czystości i zapewnienie potrzebnej funkcji chłodzenia. Dobrej jakości olej wpływa na zmniejszenie oporów tarcia i mniejsze zużycie paliwa.
Dostępne na rynku oleje silnikowe dzielą się na oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Konwencjonalne oleje mineralne są produkowane z ropy naftowej, co ze pod względem składu chemicznego i budowy molekularnej nie zapewnia silnikowi takich korzyści jakie daje olej w pełni syntetyczny.
Olej syntetyczny przewyższa jakością oleje mineralne i syntetyczne pod każdym względem. Przede wszystkim ma on jednolitą grubość. Jest również bardziej odporny na wysokie temperatury i nie odkładają się w postaci nagaru na wewnętrznych częściach silnika, co z wydłuża istotnie jego żywotność. Przy niskich temperaturach zachowuje płynność ułatwiając rozruch silnika zimą.
Półsyntetyki mają właściwości zbliżone do syntetyków i również znacząco wyprzedzają pod względem jakości oleje mineralne. Ich zaletą jest tańsza cena.
Jaki olej wybrać?
Przy nowych autach warto zdecydować się na najwyższą jakość, czyli olej w pełni syntetyczny. Ważne też, żeby przy wyborze oleju kierować się zaleceniami producenta pojazdu.
Jeśli jednak kupujemy auto używane, mocno wyekploatowane, a do tego nie mamy pewności jaki olej był wcześniej używany, lepiej zdecydować się na półsyntetyk lub olej mineralny. Zastosowanie oleju w pełni syntetycznego mogłoby doprowadzić do wypłukania nagarów, co ma negatywny wpływ na silnik.
Jeśli masz pewność, że mimo dużego przebiegu auto korzystało wcześniej z syntetyka, można zastosować olej tego sameo typu ale o zwiększonej lepkości.
Olej mineralny zalecany jest do samochodów kiepskiej jakości, które biorą olej w zbyt dużej ilości.
Ogólnopolskie badanie internetowe, przeprowadzono w lutym 2013 roku przez ośrodek badania opinii publicznej GfK na zlecenie producenta olejów Mobil 1. Objęło grupę 1000 polskich kierowców.