Jak kupić dobre wycieraczki?

0

Już pierwsze smugi pozostawiane na szybie przez wycieraczki powinny być dla nas wskazówką, że musimy zacząć rozglądać się za nowymi wycieraczkami. Jak się do tego zabrać?

Smug z czasem będzie coraz więcej. Zaczną ograniczać pole widzenia, głównie podczas jazdy w deszczu. Same wycieraczki będą się ślizgać i piszczeć. Jedynym wyjściem z tej sytuacji jest wymiana piór wycieraczek.

Musimy wiedzieć, że długość piór to nie jedyny parametr, którym musimy kierować się przy wyborze nowych wycieraczek. Będziemy bowiem musiały zdecydować, czy potrzebujemy wycieraczki klasyczne (z przegubowym stelażem) czy też wycieraczki płaskie (bezprzegubowe). Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety.

Wycieraczki płaskie

Wycieraczki bezprzegubowe są droższe, lecz ich płaskie pióra są bardziej aerodynamiczne, dzięki czemu powodują mniejszy opór powietrza i lepiej zachowują się podczas dużych prędkości – tłumaczy Marek Skrzypczyk, specjalista marki MaxMaster. Płaskie wycieraczki nie rdzewieją i lepiej przylegają do szyby podczas silnych podmuchów wiatru. Nie sprawiają także problemów podczas mrozów – łatwiej oderwać je od zmrożonej szyby. Jeżeli zatem lubimy dynamiczną jazdę i rozwijanie dużych prędkości, wycieraczki płaskie będą lepszym wyborem, aniżeli klasyczne.

Mogą być jednak problematyczne, jeżeli szyba w naszym aucie jest bardzo wypukła. Wtedy źle dopasowane wycieraczki bezprzegubowe nie będą odpowiednio przylegać do szyby i się nie sprawdzą. Jeżeli więc zdecydujemy się na zakup konkretnych wycieraczek bezprzegubowych, koniecznie sprawdźmy na ich opakowaniu, czy są one przeznaczone do naszego pojazdu. Samo kompatybilne mocowanie oraz długość wycieraczek nie dają bowiem gwarancji, że ich wygięcie będzie odpowiednio dopasowane do szyby w naszym aucie.

Wycieraczki klasyczne

Jeżeli chodzi o wycieraczki ze stelażem, sprawa jest teoretycznie prostsza – wystarczy wybrać takie, które mają odpowiednią długość oraz mocowanie. Jeżeli jeździmy starszym autem, możemy mieć problem ze znalezieniem do niego odpowiednich wycieraczek płaskich. Takiego kłopotu nie będziemy mieli w przypadku wycieraczek ze stelażem. Wycieraczki klasyczne sprawdzą się, jeżeli jeździmy stosunkowo spokojnie i nie rozwijamy ogromnych prędkości.

Większość nowych aut jest obecnie standardowo wyposażana w płaskie pióra wycieraczek – mówi Marek Skrzypczyk. Jeżeli samochód jest fabrycznie wyposażony w wycieraczki bezprzegubowe, to takie też należy kupować przy kolejnych wymianach piór. Wycieraczki ze stelażem często nie mieszczą się bowiem w nowych autach w szczelinie pomiędzy maską i szybą.

Niezależnie od typu wycieraczek, aby mieć pewność, że kupujemy pióra, które na pewno będą pasowały do naszego pojazdu, zawsze sprawdzajmy opis na opakowaniu i listę zamieszczonych tam modeli aut wraz z rocznikami.

Niestandardowa wycieraczka tylna

O ile zakup nowych piór wycieraczek przedniej szyby nie powinien sprawiać kłopotu, o tyle w przypadku niektórych aut większy problem może być z wycieraczką tylną. Niektóre pojazdy są bowiem wyposażone w tylne wycieraczki o dość nietypowej konstrukcji. Gdy zajdzie potrzeba ich wymiany, musimy kupić nowe pióro wraz z całym ramieniem, co znacznie podnosi koszt wymiany – nawet do kilkudziesięciu lub kilkuset złotych. Na szczęście tylna wycieraczka jest używana znacznie rzadziej i co za tym idzie – nie zużywa się tak szybko.

Drogie znaczy lepsze?

Niezależnie jednak od ceny, kupując wycieraczki, należy zwrócić uwagę, czy ich pióra zawierają domieszkę grafitu. Obecność tego składnika sprawia, że wycieraczki nie piszczą przy użytkowaniu. W grafitowe pióra nie są wyposażone najtańsze wycieraczki, które możemy znaleźć na dziale motoryzacyjnym w hipermarkecie, lecz mają je już oferowane za kilkanaście złotych wycieraczki ze średniej półki cenowej. One też wydają się być najlepszym kompromisem między ceną a jakością.

Odpowiednia eksploatacja

Jak policzyli eksperci, nawet na krótkiej trasie, lecz w intensywnym deszczu wycieraczki wykonują około pół miliona ruchów tam i z powrotem, przemierzając przy tym blisko tysiąc km! Jeżeli chcemy przedłużyć nieco żywotność piór, warto czasami oczyścić je z brudu – można do tego zastosować zwykły płyn do mycia naczyń. Gumie wycieraczek nie służy również wosk stosowany w myjniach samochodowych, jak również długotrwały postój. – Gumowe elementy wycieraczek ulegają procesowi starzenia i nawet jeżeli rzadko jeździmy samochodem, czy też pogoda jest wyjątkowo słoneczna, warto od czasu do czasu spryskać szyby naszego i auta i włączyć wycieraczki – radzi Marek Skrzypczyk.