eWheelDrive, czyli mniejsze gabaryty dzięki silnikom w kołach

Firmy Ford Motor Company i Schaeffler zademonstrowały samochód eWheelDrive zbudowany w oparciu o Forda Fiesta. Ten w pełni sprawny pojazd testowy ma pomóc ekspertom w opracowaniu mniejszych i bardziej zwrotnych aut, które przyczynią się do zmniejszenia problemów związanych z mobilnością w mieście oraz z parkowaniem.

Mniejsze gabaryty i łatwiejsze parkowanie

Źródłem napędu modelu eWheelDrive są dwa niezależne silniki elektryczne montowane w każdym z tylnych kół. Taki układ pozwala zwolnić miejsce pod maską silnika, gdzie w przypadku konwencjonalnych samochodów znajduje się jednostka napędowa i przekładnia, a w autach elektrycznych centralnie umieszczony silnik elektryczny.
W przyszłości technologia eWheelDrive przyczyni się do opracowania czteroosobowego pojazdu, który będzie zajmował na drodze tyle samo miejsca, co obecnie produkowane samochody dwuosobowe. Jednocześnie, układ kierowniczy tego modelu umożliwi poruszanie się pojazdu w bok podczas parkowania – cecha ta może się okazać przełomowym osiągnięciem w branży motoryzacyjnej, ponieważ obecnie w miastach notuje się coraz większe zaludnienie i natężenie ruchu.

ford-e-wheeldrive-3

ford-e-wheeldrive-4

ford-e-wheeldrive-5

Zeroemisyjne pojazdy przyszłości

– Ten ekscytujący projekt realizowany przy współpracy z firmą Schaeffler może przyczynić się do rozwoju koncepcji zeroemisyjnych pojazdów poprzez tworzenie konstrukcji o mniejszych gabarytach i doskonałej zwrotności, – powiedział Pim van der Jagt, dyrektor ds. badań i zaawansowanej inżynierii w Ford of Europe. – Na tym etapie możemy ocenić możliwości takiego pojazdu oraz określić wpływ zastosowanej technologii na niektóre aspekty związane z eksploatacją samochodu w mieście.

Ford dołączył do projektu prowadzonego przez niemiecką firmę Schaeffler, wiodącego na rynku producenta i dostawcę części motoryzacyjnych, w celu zbadania potencjału zeroemisyjnych samochodów przyszłości, które będą oferowały więcej miejsca na takie elementy, jak na przykład dodatkowe strefy ochronne.

Silniki elektryczne umieszczone w kołach to według ekspertów jeden ze sposobów na opracowanie w przyszłości technologii, która pomoże rozwiązać problem zatłoczonych miast. Szacuje się, że do 2050 roku liczba osób mieszkających w miastach wzrośnie z 3,4 miliarda do 6,4 miliarda*, natomiast liczba samochodów poruszających się po drogach całego świata zwiększy się czterokrotnie.

ford-e-wheeldrive-1

ford-e-wheeldrive-2

* wg Światowej Organizacji Zdrowia

Źródło: Ford, informacja Mototarget.pl