Co sprawdzić w kamperze przed wyjazdem?

To miał być niezapomniany wyjazd. Pan Jan wraz z rodziną po raz pierwszy w życiu zdecydował się na urlop w kamperze. Pierwsze dwa dni nad cichym brzegiem jednego z mazurskich jezior były idealne, ale dopiero kolejny poranek sprawił, że wyjazd okazał się niezapomniany…

Mała rzecz, a smuci

Trzeciego dnia w kamperze przestały działać urządzenia elektryczne, i, co gorsza, silnik nie chciał odpalić. Problem tkwił w rozładowanym akumulatorze.
Jan wyruszył na piechotę do wsi, skąd zawieziono go do najbliższego mechanika. Ten zgodził się pojechać do miejsca, w którym zatrzymała się rodzina Jana. Okazało się, że jeden z elementów układu elektrycznego jest uszkodzony i rozładowanie akumulatora było nieuniknione.

„Nawet uszkodzona lodówka może pobierać znacznie więcej energii, niż powinna, i w rezultacie doprowadzić do całkowitego rozładowania akumulatora” – wyjaśnia Krzysztof Najder z firmy Exide Technologies S.A. W przypadku kampera może to być szczególnie niebezpieczne, ponieważ rozładowany akumulator oznacza nie tylko niemożność skorzystania z urządzeń pokładowych, ale także odpalenia silnika. Wezwanie pomocy do lasu, z dala od cywilizacji, może być kosztowne.

Istnieje zabezpieczenie przed taką sytuacją – polega ono na zastosowaniu dwóch akumulatorów, co minimalizuje ryzyko całkowitej utraty źródła energii. Jeden z nich odpowiada wtedy wyłącznie za rozruch silnika, natomiast drugi (tzw. akumulator użytkowy) zasila urządzenia pokładowe.  

Najlepszym sposobem na uniknięcie problemów z akumulatorem jest sprawdzenie jego stanu u mechanika przed wyjazdem. Zmierzy on napięcie postojowe (jest to wartość energii pobierana przez wyłączony pojazd na podtrzymanie pamięci sterowników, alarmu, itp.) i pobór prądu z włączonymi wszystkimi urządzeniami. Jeżeli w którejkolwiek z tych sytuacji pobór prądu jest wyraźnie większy niż powinien, szukamy winowajcy w instalacji elektrycznej.

Lista kontrolna

Przed wyjazdem warto także sprawdzić opony. Jakiekolwiek pęknięcia i wybrzuszenia dyskwalifikują oponę, podobnie jak zbyt niski poziom bieżnika. Zarówno przed podróżą, jak i podczas niej, warto regularnie sprawdzać poziom ciśnienia w oponach. Jego spadek oznacza większe spalanie paliwa i obniża bezpieczeństwo jazdy.

W dalszej kolejności proponujemy przyjrzeć się elementom, które zapewniają możliwość wygodnego podróżowania. Butla z gazem powinna być pełna, a co ważniejsze – szczelna. Sprawdzenie poprawności działania ogrzewania pozwoli uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki w chłodną noc. W przypadku wodnej instalacji kontroli podlegają wszystkie łączenia, rury, zbiorniki, krany i grzałka wody. Podobnie jak z gazem, lepiej wyjechać w trasę z zapasem wody, niż później gorączkowo jej szukać.

Poza wyżej wymienionymi urządzeniami w pojeździe rekreacyjnym powinno znaleźć się także minimum wyposażenia: kilka butelek wody pitnej, zapałki, latarka, mapy, bandaże i środek odkażający. Do tego zestawu warto dorzucić także woltomierz, dzięki któremu można kontrolować stan akumulatora i odpowiednio wcześnie wykryć zbliżające się rozładowanie.

Początkującym amatorom wypoczynku z kamperem lub przyczepą kempingową doradzamy także poćwiczenie jazdy na pustym parkingu. Kamper jest większy i mniej zwrotny, dlatego parkowanie może okazać się trudne – warto o tym pamiętać.