Wiosenna kontrola płynów w samochodzie

Czasami zapominamy, jak wiele płynów krąży w naszym samochodzie. Po zimie warto sprawdzić ich stan oraz ilość.

Kierowcy są niekiedy przekonani, że jedynym płynem, jaki należy uzupełniać w samochodzie jest paliwo. Nic bardziej mylnego. Na pokładzie naszego pojazdu znajdują się inne płyny, o które również trzeba dbać. Chodzi o płyn hamulcowy, płyn w układzie chłodzenia, płyn do spryskiwaczy, olej silnikowy, a także olej w układzie wspomagania.

Płyn hamulcowy

Płyn hamulcowy ma kluczowe znaczenie w kwestii skutecznego hamowania. Kluczowym parametrem jest tu temperatura wrzenia. Obecnie płyny mają ustaloną temperaturę wrzenia na poziomie powyżej 230 stopni. Po kilku latach płyn zaczyna wrzeć w dużo niższych temperaturach, przez co obniża się jego skuteczność.

Płyn w układzie chłodzenia

Jednym z najważniejszych płynów w samochodzie jest płyn chłodzący. Wadliwe chłodzenie silnika to bardzo prosta droga do poważnej awarii. Płyn ten powinien odpowiednio zabezpieczać chłodnicę przed wrzeniem i zamarznięciem. Normy wymiany również ustala producent. Zwykle jest to kilka lat lub np. 60.000 km.

Płyn do spryskiwaczy

Płyn do spryskiwaczy jest o tyle ważny, że dzięki niemu możemy cieszyć się czystą i przezroczystą szyba – zarówno z przodu jak i z tyłu. Dlatego zawsze powinnyśmy mieć płyn na pokładzie samochodu, by w razie czego uzupełnić jego brak. Jest to o tyle specyficzny płyn, że jego brak nie będzie wpływał na żadne usterki mechaniczne. Brudna szyba będzie jednak w sposób znaczący obniżać poziom naszego bezpieczeństwa. Są dwa rodzaje płynów do spryskiwaczy – letni i zimowy.

Olej silnikowy

Olej silnikowy odpowiada za zmniejszenie tarcia w silniku. Olej musi być dostępny w miejscach szczególnie obciążonych, takich jak tłoki czy cylindry. Dlatego brak oleju może mieć bardzo poważne konsekwencje, np. unieruchomienie silnika. O tym, jak często wymieniać olej, decyduje producent. Zwykle olej powinien wystarczyć na cały rok eksploatacji, czyli 30.000 do 40.000 km. Starsze samochody mogą jednak wymagać częstszej wymiany.

Olej w układzie wspomagania

Równie istotnym płynem co wymienione wyżej jest płyn w układzie kierowniczym wyposażonych we wspomaganie. Ubytek tego płynu sprawi, że w układzie pojawią się spore opory. Będziemy wtedy zmuszone do znacznie cięższej pracy kołem kierownicy niż wcześniej. Pocieszające jest jednak to, że usterki w tym układzie nie zdarzają się często, zatem okresowa wymiana płynu w układzie wspomagania nie jest konieczna.