Delikatne otarcie lakieru na błotniku czy masce samochodu jest dla Ciebie problemem natury estetycznej i chcesz jak najszybciej je usunąć? Ważna informacja jest taka, że nie musisz odwiedzać lakiernika. Dzięki naszym poradom samodzielnie przywrócisz karoserii dawny blask.
Polerka samochodowa – jaki sprzęt kupić?
Zniszczony lakier pewnie od razu przywodzi na myśl konieczność skorzystania z usług profesjonalnego lakiernika albo firmy detailingowej. Ceny usług oferowanych przez nich są jednak wysokie – w zależności od typu i wielkości auta, a także stopnia uszkodzenia karoserii, stawki często zaczynają się od kwot rzędu 500, a nawet 1 000 zł. Na pewno wielokrotnie zastanawiałeś się, czy można uniknąć tak wysokich kosztów? Podpowiadamy – tak, jest to możliwe, jeśli polerka samochodowa zostanie zrealizowana samodzielnie.
Można to zrobić, gdy lakier nie jest bardzo zniszczony, a więc znajdują się na nim jedynie delikatne zarysowania. Pamiętaj, aby zainwestować w dobrej klasy sprzęt – raz kupiony, posłuży przez wiele lat, dzięki czemu będziesz mógł samodzielnie poradzić sobie z drobnymi naprawami. Każda z nich to oszczędność na poziomie co najmniej kilkuset tysięcy złotych.
Aby przywrócić lakierowi auta dawny blask, możesz wykorzystać polerki akumulatorowe RYOBI. To urządzenia, które są:
-
ekologiczne, gdyż nie emitują szkodliwych dla środowiska naturalnego oraz człowieka spalin,
-
ciche, co sprawia, że polerowanie samochodu możesz wykonać nawet na parkingu osiedlowym,
-
funkcjonalne – nie jesteś ograniczony, jak w przypadku sprzętów sieciowych, długością kabla, co zapewnia swobodę ruchów,
-
wydajne – na przykład jeśli wybierzesz polerkę RYOBI R18P-0 z akumulatorem o pojemności 4.0 Ah, na jednym zasilaniu możesz pracować do 50 minut.
Każda polerka samochodowa RYOBI ma wszechstronne zastosowanie, gdyż wykorzystasz ją nie tylko do odnowienia lakieru, ale również innych prac, w tym woskowania mebli czy polerowania szyby samochodu. Dodatkowym atutem jest system ONE+™, pozwalający na zasilanie wielu sprzętów używanych w domu czy ogrodzie za pomocą jednej baterii.
W zależności od stopnia zniszczenia lakieru, możesz zastosować polerkę RYOBI:
-
z ruchem mimośrodowym, która zapewnia idealnie gładkie wykończenie (swirl free) – taki sprzęt przyda Ci się, gdy otarcia są niemal niewidoczne,
-
o podwójnym działaniu – dzięki płynnej regulacji obrotów możesz szybko usunąć rysy, wypolerować auto na wysoki połysk oraz nałożyć wosk, a ruch oscylacyjny, wykonywany w przód i do tyłu, chroni powierzchnię przed powstawaniem smug i zacieków.
Aby polerowanie lakieru doprowadziło do zamierzonych rezultatów, musisz wykorzystać ponadto pasty (niezbędna będzie ostra, pozwalająca zmatowić lakier i ściąć rysy, oraz miękka, stosowana do wykończenia powierzchni) i kilka padów (krążków) o różnej miękkości, a także ściereczkę z mikrofibry. Opcjonalnie możesz wyposażyć się w zmywacz do starych powłok ochronnych, glinki lakiernicze czy preparat do finalnego zabezpieczenia wypolerowanej karoserii.
>Czytaj, jaki sprzęt przyda się do usuwania drobnych rys na lakierze auta.
Jak przygotować auto do polerowania?
Zanim zostanie użyta przez Ciebie polerka do samochodu, zadbaj o:
-
ustawienie auta w zacienionym miejscu – jeśli słońce nagrzeje pastę polerską, zacznie ona szybko wysychać i w rezultacie może dojść do przypalenia lakieru,
-
dokładne oczyszczenie karoserii – nie mogą na niej znajdować się resztki brudu albo drobinki piasku, soli czy elementów organicznych; najlepiej umyć samochód w domu, wykorzystując na przykład myjkę ciśnieniową albo pistolet natryskowy RYOBI, przy czym trzeba pamiętać o osuszeniu nadwozia.
Istotne jest ponadto odizolowanie niektórych elementów auta, aby nie doszło do ich przypadkowego uszkodzenia w trakcie prac. Chodzi o klamki, ramy okien, brzegi reflektorów czy ozdobne, chromowane listwy.
Polerowanie auta – etapy prac
Usuwanie rys z lakieru, wbrew pozorom, nie jest trudną czynnością. Musisz jednak pamiętać o odpowiedniej kolejności prac. Należy:
-
wykonać oksydację, polegającą na zmatowieniu lakieru – przyda Ci się do tego polerka z ruchem oscylacyjnym, która nie pozostawi śladów na lakierze; jeśli jest on mocno zniszczony, wybierz twardą, a jeśli uszkodzenia są niewielkie – miękką gąbkę,
-
stopniowo nanosić pastę – polerkę warto ustawić na około 1 000 obr./min i lekko docisnąć ją do karoserii; w sytuacji, gdy pasta zacznie przesychać, obroty można zwiększyć, jednocześnie ograniczając nacisk na lakier,
-
zabezpieczyć nadwozie za pomocą dedykowanych detergentów.
Usuwanie rys z lakieru – jakich błędów unikać?
Aby osiągnąć pożądany efekt, jeśli chodzi o polerowanie samochodu, nie możesz:
-
doprowadzić do przegrzania lakieru, co spowoduje zbyt szybkie wyschnięcie pasty,
-
polerować w jednym miejscu, gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia nie tylko lakieru bazowego, ale również powłoki i w takim wypadku konieczna będzie wizyta u profesjonalnego lakiernika; aby temu zapobiec, należy delikatnie sunąć polerką po powierzchni, przy czym warto wyczyścić większy obszar roboczy, dzięki czemu nie będą widoczne różnice w odcieniu lakieru,
-
pozostawić resztek pasty na karoserii – za każdym razem, gdy zakończysz polerowanie, miejsce pracy przetrzyj wilgotną szmatką.
Ważne jest też to, aby nie stosować spirytusu salicylowego czy farby do lakieru, gdyż mogą one spowodować przebarwienia. Odradzamy również wykorzystanie szlifierki – jej nieumiejętne użytkowanie może skutkować jeszcze większym uszkodzeniem powłoki. Jeśli rysy są głębokie, o czym świadczą metalowe refleksy widoczne na karoserii, zawsze warto udać się do fachowców, gdyż samodzielna naprawa może przynieść więcej szkody niż pożytku.
Polerowanie samochodu warto zakończyć woskowaniem. Aplikacja dodatkowej warstwy ochronnej pozwoli zabezpieczyć lakier przed wieloma negatywnymi czynnikami występującymi w otoczeniu, w tym atmosferycznymi, a także sprawi, że karoseria będzie błyszczeć. Preparaty woskowe należy nakładać cieniutką warstwą.
Pamiętaj, że polerka samochodowa przyda się nie tylko do renowacji zniszczonego lakieru. Możesz ją zastosować także w nowym samochodzie – nigdy nie masz przecież pewności, w jakich warunkach został on przetransportowany do dilera oraz czy był garażowany, czy stał na świeżym powietrzu w oczekiwaniu na nabywcę.