LPG nie dla wszystkich

Poszukiwania oszczędności w eksploatacji samochodu zaczynają się zazwyczaj od kwestii związanych z tankowaniem. Jednym z najprostszych rozwiązań jest zamontowanie instalacji gazowej. Czy jej montaż jest możliwy w każdym samochodzie?

Czy LPG pasuje do każdego auta?

lpgNie każdy silnik dobrze znosi współpracę z instalacją gazową. Oczywiście wszędzie można ją zamontować, ale efekt kooperacji będzie fatalny i może okazać się kosztowny. Poniesione straty finansowe na pewno będą niewspółmierne z oszczędnościami wynikającymi z tankowania. Niefartowna współpraca ujawni się w przedwcześnie zużytych zaworach lub błędach układu wtryskowego.

Samochody, którym szkodzi romans z LPG

Jeden z popularniejszych modeli Forda, Focus 1.6 nie podoła w związku z LPG. Problem pojawia się na poziomie wrażliwych głowic. Według serwisantów komplikacje dają się odczuć po przejechaniu zaledwie 40 tys. km. Podobnie jest w przypadku Hondy Civic, gdzie wszystkie silniki benzynowe mają „uczulenie” na LPG. Może sama współpraca z gazem nie jest uciążliwa, ale problemy pojawiają się przy kosztownej wymianie głowicy lub jej regeneracji. Nie inaczej będzie w przypadku Hyundaia i30 z silnikiem 1.4 benzyna. Romans z instalacją skończy się nieszczęśliwym zakończeniem po około 3 latach z objawami zużycia zaworów. Konsekwencją toksycznej relacji będzie większe spalanie i spadek mocy. Podobne przypadki zauważyli właściciele Suzuki Swift z silnikiem 1.3. Szybkie zużywanie się zaworów w głowicy silnika zakończyć się może remontem po przejechaniu już 50 tys. km. Na zakończenie wspomnę jeszcze o Oplu Insigni 1.6, która w porównaniu do starszych modeli sprzed 2010 roku, nie daje rady tak jak i wyżej wymienione samochody z instalacją, czego dowodem są przedwcześnie zużyte zawory.

Zanim zdecydujesz się na założenie instalacji w samochodzie, przelicz co faktycznie będzie najkorzystniejszym rozwiązaniem. Poszukaj na forach informacji o konkretnych modelach samochodów – zapytaj o poradę specjalistów.