Jeden filtr – wiele zalet

Filtr kabinowy jest jednym z wielu filtrów w naszym samochodzie. Nie jest niezbędny z punktu widzenia mechanicznego, jednak z całą pewnością jest niezbędny z punktu widzenia pasażerów jadących w samochodzie. Filtry zaczęły być montowane w samochodach około 15 lat temu i stosowane są we wszystkich samochodach z klimatyzacją. Mogą być też stosowane w autach bez klimatyzacji jako część systemu ogrzewania i wentylacji.

Dopływ powietrza zewnętrznego w pomieszaniu ze spalinami z pojazdów przed nami powoduje tzw. efekt tunelu, którego skutkiem jest sześciokrotnie większe stężenie pyłków, ozonu i drobnych cząstek zanieczyszczeń wewnątrz pojazdu. W tym celu przed wirnikiem dmuchawy instaluje się właśnie filtr kabinowy, którego zadaniem jest oczyszczanie pobranego z zewnątrz powietrza do przewietrzenia wnętrza pojazdu. Standardowy filtr kabinowy zbudowany jest z warstwy wstępnej, która zatrzymuje największe cząstki brudu i kurzu, środkowej mikrofazy zatrzymującej mikrocząsteczki, pyłki i bakterie oraz nośnej warstwy filtrującej i stabilizującej konstrukcję filtra. Szczególnie rozwiniętą technikę oczyszczania powietrza wewnątrz samochodu oferują jednak filtry kabinowe z węglem aktywnym, stanowiącym dodatkową warstwę zatrzymującą szkodliwe dla zdrowia gazy, takie jak tlenki azotu, ozon i związki siarki.

Same plusy

Filtr hamując szkodliwe gazy pozwala nie tylko na poprawienie komfortu podróży alergików, ale też na wyeliminowanie biochemicznych przyczyn przyspieszonego zmęczenia i psychicznej dekoncentracji, co może być szczególnie niebezpieczne zimą. Filtry te umożliwiają jazdę z włączonym nawiewem lub klimatyzacją nawet podczas jazdy przez tunele lub podczas jazdy w korkach, gdy stężenie zanieczyszczeń na zewnątrz jest bardzo duże. Oprócz tego chroni układ klimatyzacji przed wnikaniem pyłu i cząsteczek kurzu, co poprawia efektywność klimatyzatora i przedłuża okres jego eksploatacji. Świeże powietrze wewnątrz samochodu chroni przed zmęczeniem, a jego lepsza cyrkulacja zapobiega zaparowywaniu szyb.

Zużyty? Dziękuję!

Należy jednak pamiętać, aby wymienić filtr po przejechaniu 15 tys. km lub co najmniej raz w roku. Zazwyczaj jest on wymieniany podczas okresowego przeglądu technicznego samochodu. Sygnałami świadczącymi o konieczności wymiany filtra są parowanie szyb i zmniejszenie ilości powietrza tłoczonego przez dmuchawę. Wymiana jest potrzebna szczególnie po zakończeniu okresu zimowego, ponieważ kurz i wilgoć pochłaniane przez filtr w dużych ilościach jesienią i zimą stanowią idealne podłoże dla rozwoju bakterii i grzybów, które dodatkowo pogarszają jakość powietrza wewnątrz pojazdu. Zablokowany filtr kabinowy powoduje przeciążenie silnika dmuchawy, a w skrajnych przypadkach prowadzi do jego przegrzania. Gdy poczujemy charakterystyczną i uciążliwą woń w kabinie nie zwlekajmy już dłużej z wymianą – zapewne w warstwach filtrujących już rozwinęły się grzyby.