Zakup bagażnika lub boxu dachowego może początkowo wydawać się trudnym zadaniem. W rzeczywistości sprawa jest prosta. Radzimy czym kierować się przy zakupie i jak dobrać do samochodu odpowiedni zestaw.
Sezon urlopowy rozpoczął się już na dobre. Część wyjeżdżających na wakacyjne wojaże kierowców zmierzy się wkrótce z problemem w postaci zbyt małego bagażnika. Warto przy tym pamiętać, że samochód musi być tak spakowany, aby bagaż nie utrudniał kierowania pojazdem, był zabezpieczony przez zmianą położenia i nie wywoływał nadmiernego hałasu. Niedostosowanie się do tych wymogów grozi mandatem wynoszącym nawet 500 zł. Rozwiązaniem, które zastąpi niewygodne ładowanie walizek pod sufit auta jest transport bagażu na dachu samochodu lub w przypadku bagażników rowerowych na klapie bagażnika.
Zestaw zwiększający pojemność bagażową naszego samochodu składa się z bagażnika bazowego, czyli poprzecznych belek montowanych na dachu, do których przymocowany jest box. Wyróżniamy bagażniki stalowe i aluminiowe. Te pierwsze są najczęściej lakierowane na czarno lub pokryte gumą. Są one solidne, ale ich wadą jest wysoka waga i wytwarzanie dużego szumu podczas jazdy. Bagażniki aluminiowe dzięki aerodynamicznemu profilowi są o wiele cichsze, poza tym są trwalsze i bardziej estetyczne.
Podstawowe belki dachowe z regulowaną długością kosztują około 100 zł. Za droższe modele o aerodynamicznym kształcie, dopasowane do konkretnego modelu samochodu trzeba zapłacić około 400 zł, topowe marki to wydatek rzędu 600 zł.
– Przed zakupem bagażnika bazowego należy zwrócić szczególną uwagę na sposób jego mocowania. Wszystko zależy od tego, czy dach naszego auta wyposażony jest w relingi, czy fabryczne punkty montażu ukryte pod zaślepkami. Te informacje bez trudu możemy spotkać w opisach ofert naszych sprzedawców – wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Dodatkowo w przypadku belek uniwersalnych warto sprawdzić szerokość mocowania oraz maksymalną ładowność.
Decydując się na zakup boxu dachowego należy wcześniej zdefiniować swoje potrzeby transportowe oraz dobrać jego długość do samochodu, na którym będzie montowany. Ma to szczególne znaczenie w przypadku aut, których klapa bagażnika otwiera się ponad linię dachu. Zbyt długi box może ograniczać dostęp do przestrzeni bagażowej wewnątrz samochodu.
Dodatkowo warto zwrócić uwagę na sposób zamykania boxu. Najtańsze produkty są wyposażone w zwykłe zamki zatrzaskowe, bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zamek centralny z dwu- lub trzypunktowym ryglowaniem.
– Jeżeli zależy nam na komforcie użytkowania warto zainteresować się modelami boxów, których konstrukcja pozwala na otwieranie ich z obu stron. Miłym dodatkiem ułatwiającym otwieranie pokrywy będą gazowe amortyzatory lub podpory sprężynowe. Nieco lepsze modele są dodatkowo wyposażone w dyfuzory, które zmniejszają opór powietrza i hałas – wyjaśnia Robert Krotoski – Warto również zwrócić uwagę na system mocowania boxu dachowego do belki dachowej. Jeżeli planujemy częsty montaż i demontaż zestawu, np. ze względu na niski garaż, lepiej skłonić się ku jak najłatwiejszemu w obsłudze rozwiązaniu – dodaje.
Każdy box dachowy ma określoną przez producenta ładowność, której nie wolno przekraczać. Co więcej waga bagażu wraz z wagą boxa dachowego i belek montażowych nie może przekraczać nośności dachu samochodu. Informacja o tej ostatniej powinna znajdować się w instrukcji obsługi auta.
Przewożony ładunek powinien być równomiernie rozłożony, a najcięższe elementy powinny się znajdować w jego centralnej części. Nie mniej istotną rzeczą jest przymocowanie bagażu za pomocą pasów transportowych z bezpiecznymi klamrami. Producenci boxów często wyposażają w nie swoje produkty. Dzięki temu w przypadku kolizji lub gwałtownego hamowania, pozwoli to uniknąć przebicia przez bagaż ścian boxu.
Podczas jazdy z obciążonym boxem dachowym należy pamiętać, że środek ciężkości pojazdu przesunął się nieznacznie ku górze, a samochód jest nieco cięższy i wyższy. Należy więc dostosować styl jazdy i prędkości do nowych warunków. Dodatkowo zwiększona powierzchnia boczna naszego pojazdu powoduje, że auto mocniej reaguje na podmuchy wiatru.
Nie można również zapominać o zalecanej prędkości maksymalnej. Jeżeli nie ma innych ograniczeń wynikających z przepisów, producenci boxów zalecają, aby nie przekraczać 130 km/h.
– Najtańsze boxy można kupić na aukcjach w serwisie Allegro.pl za około 300 złotych. Jeżeli natomiast chcemy zakupić box renomowanych firm musimy liczyć się z kosztami na poziomie od 1000 zł. Za najdroższe trzeba zapłacić nawet około 3 do 5 tys. zł – dodaje Robert Krotoski, manager kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Warto pamiętać, że cena przekłada się na jakość. Wydając więcej, dostajemy produkt lepszy, z lepszych materiałów, z lepszymi zaczepami i zamkami.
Polacy najczęściej decydują się na zakup nowych bagażników i boxów dachowych. Wybiera jest ponad 80 proc. użytkowników serwisu Allegro.pl. Używane cieszą się o wiele mniejszym zainteresowaniem, na poziomie 19,6 proc.