Ryzyko przebicia opony występuje przez cały rok, jednak będąc odpowiednio przygotowanym możesz znacznie je ograniczyć lub nawet zupełnie wyeliminować. Przebicie opony spowodowane zwykle przez leżące na drodze gwoździe, śruby lub ostre kamienie to najczęściej występujący rodzaj uszkodzenia ogumienia.
„Szczególną ostrożność należy zachować poruszając się w pobliżu miejsc, gdzie wykonywane są różnego rodzaju prace budowalne lub roboty drogowe. Pojawiające się w ich okolicach ostre kamienie mogą łatwo doprowadzić do przebicia opony, a w czasie deszczu przy mokrej nawierzchni – nawet do uszkodzenia jej stalowego opasania” – tłumaczy Martin Dražík Product Manager Nokian Tyres.
Zbyt niskie ciśnienie w oponie zwiększa także ryzyko uszkodzenia ściany bocznej, na przykład przy wjeździe na krawężnik, gdy uderzymy oponą w jego krawędź. „Niedostateczne ciśnienie powoduje odkształcenie się opony przez co jej ściana boczna staje się bardziej podatna na uszkodzenia w sytuacji, gdy napotka przeszkodę. W takim przypadku opona jest już nie do odratowania: naprawianie opon osobowych, w których doszło do uszkodzenia ściany bocznej jest nie tylko niewskazane, ale i niebezpieczne” – wyjaśnia M. Dražík.
Fakt, że przebicie opony należy do najczęstszych rodzajów uszkodzeń potwierdzają ostatnie badania* przeprowadzone przez Nokian Tyres wśród europejskich kierowców. Ok. 40% kierowców z krajów objętych badaniem przyznało, że na przestrzeni ostatnich 5 lat zdarzyło im się przebić oponę. W niektórych przypadkach nawet dwukrotnie. Najlepiej pod tym względem wypadły Niemcy, gdzie aż 69% kierowców udało się uniknąć tego rodzaju uszkodzenia ogumienia.
Jak zapobiec przebiciu opony?
Chociaż przebicia opony nie da się zupełnie uniknąć to jednak można znacznie ograniczyć ryzyko jego wystąpienia. Oprócz ostrożnej jazdy bardzo ważna jest dbałość o utrzymanie odpowiedniego ciśnienia opon. Nowsze modele samochodów wyposażone są zwykle w system TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), który monitoruje ciśnienie w ogumieniu oraz informuje kierowcę o jego spadku. Jeśli natomiast twoje auto nie posiada systemu TPMS pamiętaj, aby sprawdzać poziom ciśnienia w oponach najlepiej raz na trzy tygodnie.
Dbałość o utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w oponie znacznie przedłuża czas życia ogumienia. Wielu producentów samochodów ma własne zalecenia co do optymalnego ciśnienia tak, aby zapewnić dobre prowadzenie i odpowiedni komfort jazdy.
„O tym jak ważne jest utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w oponie świadczy fakt, że jego spadek poniżej zalecanego poziomu o zaledwie 20% skraca czas życia ogumienia aż o połowę. Generalnie rzecz biorąc ciśnienie w oponach zimowych powinno być o 0,2-0,3 bara wyższe niż w oponach letnich. Również w przypadku samochodu o zwiększonym obciążeniu poziom ciśnienia w oponach powinien być wyższy. W przeciwnym razie ściana boczna opony zacznie się wyginać przez co będzie ona bardziej podatna na uszkodzenia” – radzi M. Dražík.
Jak pokazały badania* przeprowadzone przez Nokian Tyres większość kierowców nie sprawdza regularnie stanu ogumienia. W Niemczech zaledwie 36% kierowców co miesiąc kontroluje poziom ciśnienia w oponach. Podobnie sytuacja wygląda w wielu innych krajach europejskich włączając Polskę, Francję, Czechy i Włochy. Kierowcy z Bułgarii i Rumunii są znacznie bardziej sumienni pod tym względem. Badanie wykazało również, że co najmniej 1/4 europejskich kierowców sprawdza ciśnienie w oponach przed wyruszeniem w dłuższą podróż.
Zachowaj bezpieczną odległość w czasie jazdy
Kolejnym kluczowym elementem jest zachowanie bezpiecznej odległości od pozostałych pojazdów poruszających się po drodze, co chociażby w sytuacji przebicia opony może uratować życie kierowcy i pasażerów. Dlatego też zachowanie odpowiedniej odległości ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Niestety większość kierowców nie przywiązuje do tego należytej uwagi. Wyniki badania* pokazują, że średnio połowa kierowców w Europie pamięta o zachowaniu bezpiecznej odległości w czasie jazdy. Najgorzej pod tym względem wypadają kierowcy z Czech (37%), natomiast najlepiej z Bułgarii, Włoch i Polski. Niezależnie od okoliczności pamiętaj, że jeśli znajdziesz się sytuacji, z którą nie jesteś sobie w stanie poradzić lub gdy wymiana przebitej opony mogłaby narazić Cię na niebezpieczeństwo zawsze możesz zadzwonić po pomoc drogową.
Uszkodzenia opon – krótki poradnik
Kiedy?
Do uszkodzenia opony może dojść o każdej porze roku, jednak najczęściej zdarza się to w sezonie letnim, okresie wzmożonych podróży oraz robót drogowych. Wiosną i jesienią, natomiast pod wpływem działania mrozu może dojść do uszkodzenia nawierzchni jezdni. Złe warunki drogowe przyczyniają się do wzrostu ryzyka przebicia opony.
Dlaczego?
Przebicie jest najczęściej występującym rodzajem uszkodzenia opony. Zarówno w przypadku zużytego jak i zupełnie nowego ogumienia występuje ryzyko przedziurawienia opony w wyniku najechania na ostry przedmiot, który może utknąć w oponie, a nawet przebić się przez jej zewnętrzną warstwę. Niskie ciśnienie może łatwo doprowadzić do uszkodzenia ściany bocznej opony w przypadku uderzenia w przeszkodę.
Jak tego uniknąć?
Dbaj o utrzymanie prawidłowego ciśnienia. Jeśli auto jest obciążone bardziej niż zwykle ciśnienie w oponach należy zwiększyć. Ponadto, staraj się jeździć ostrożnie szczególnie przy trudnych warunkach drogowych lub na obszarach, gdzie prowadzone są roboty drogowe.
Co zrobić?
Jeśli czujesz, że tracisz kontrolę nad pojazdem postaraj się zatrzymać w bezpiecznym miejscu najszybciej jak to możliwe. Dowiedz się jak korzystać z zestawu do naprawiania opon lub upewnij się, że twoje koło zapasowe jest w dobrym stanie, a w twoim aucie znajdują się narzędzia niezbędne do jego wymiany. W razie problemów zadbaj w pierwszej kolejności o bezpieczeństwo swoje jak i pozostałych uczestników ruchu, a następnie skontaktuj się z pomocą drogową. Pamiętaj, aby mieć w samochodzie ciepłe ubrania w razie, gdyby do uszkodzenia opony doszło przy niskiej temperaturze.
* Dane uzyskane w badaniu przeprowadzonym na europejskich kierowcach przez agencję Ipsos na zlecenie Nokian Tyres CE, 4/2017.