Zmęczenie za kierownicą? Jest na to rada

0

Czy wiesz, że przemęczenie jest jedną z głównych przyczyn wypadków? Co zrobić, by ograniczyć liczbę przemęczonych kierowców?

z1

Z danych opublikowanych w 2010 roku przez amerykański automobilklub (AAA) wynika, że w blisko 17% wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym w Stanach Zjednoczonych winę ponosił przemęczony kierowca. Zmęczenie działa zwykle według podobnego schematu – następuje spadek koncentracji, wydłuża się czas reakcji, pogorszeniu ulegają funkcje motoryczne, ruchy stają się mniej precyzyjne, a kierowca musi częściej korygować tor jazdy.

Jak ruszasz kierownicą?

Być może jest jednak na to lekarstwo. Firma Bosch przygotowała system, którego zadaniem jest wczesne wykrywanie już pierwszych symptomów zmęczenia. System rozpoznaje zmęczenie na podstawie ruchów kierownicy i odpowiednio wcześnie zaleca kierowcy przerwę w podróży. Nad wszystkim czuwa elektryczny układ wspomagania kierownicy, a także odpowiedni czujnik kąta skrętu kierownicy, który jako element układu ESP znajduje się zwykle w wyposażeniu pojazdu.

Policzy współczynnik… zmęczenia

System analizuje ruchy kierownicy od początku jazdy i rozpoznaje w ten sposób zmiany spowodowane długą podróżą i wyczerpaniem fizycznym. Typowymi oznakami są zwykle fazy, w których kierowca w ogóle nie kieruje, a następnie wykonuje kilka gwałtowniejszych ruchów kierownicą, aby skorygować tor jazdy. Na podstawie częstotliwości takich typowych korekt położenia kierownicy oraz innych parametrów, jak np. czas podróży, włączanie kierunkowskazów oraz pora dnia, system oblicza współczynnik zmęczenia. Jeżeli ta wartość przekroczy określony próg, na zestawie wskaźników może zapalić się np. migająca kontrolka z symbolem filiżanki kawy, zachęcająca kierowcę do postoju i odpoczynku.

Po raz pierwszy system ten pojawił się w wyposażeniu seryjnym Volkswagena Passata w 2010 roku. Już teraz wiemy, że znajdzie się także na pokładzie nowego Passata Alltrack.