Zbyt rzadko sprawdzamy ciśnienie w oponach!

W poniedziałek 27 października rozpocznie się ogólnopolska akcja Michelin „Ciśnienie pod kontrolą”. Na 50 stacjach Statoil, we wszystkich województwach, będzie można bezpłatnie zmierzyć ciśnienie w oponach i głębokość bieżnika. Akcja potrwa do 31 października po to, by kierowcy mogli zadbać o bezpieczeństwo przed wyjazdem na Wszystkich Świętych. Akcja Michelin „Ciśnienie pod kontrolą” trwa od 10 lat i choć jej efektem jest wzrost świadomości znaczenia ciśnienia w oponach wśród polskich kierowców o około 20 procent, nadal – jak wynika z badań TNS Polska – ponad połowa z nich sprawdza ciśnienie rzadziej niż raz w miesiącu.

Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Problem wynika z nieprawidłowego rozłożenia nacisku osi pojazdu na podłoże oraz zmiany powierzchni styku opony z nawierzchnią. Ponadto, gdy w oponie jest niewystarczająca ilość powietrza, rosną również opory toczenia, przez co spalamy więcej paliwa.

Eksperci podkreślają, że ciśnienie w oponach należy sprawdzać co najmniej raz w miesiącu, ale także przed każdą dalszą podróżą. Kontrola ciśnienia powinna odbywać się „na zimno” – najwcześniej godzinę po zatrzymaniu samochodu lub po przejechaniu do 3 kilometrów przy niewielkiej szybkości. W przypadku badania opon rozgrzanych, do zalecanej wartości trzeba dodać 0,3 bara.

Według najnowszych badań przeprowadzonych przez TNS Polska wynika, że ponad połowa kierowców (61 proc.) sprawdza poziom ciśnienia w oponach rzadziej niż raz w miesiącu, a 5 proc. w ogóle go nie sprawdza.

Szczegółowe wyniki badań:

  • 15% sprawdza raz na 2 miesiące
  • 15% sprawdza raz na 3 miesiące
  • 6% sprawdza raz na 4 miesiące
  • 2% sprawdza raz na 5 miesięcy
  • 16% sprawdza raz na pół roku
  • 5% sprawdza raz na rok
  • 2% sprawdza rzadziej niż raz na rok
  • 5% nie sprawdza ciśnienia wcale

Badania dowodzą, że niewłaściwe ciśnienie w oponach wpływa na:

  • zmniejszenie przyczepności i wydłużenie drogi hamowania;
  • skrócenie okresu użytkowania opony o jeden sezon;
  • zwiększenie zużycia paliwa o ok. 0,3 l na 100 km.