Testujemy premierowego Peugeota 2008 – sprawdź czy to auto dla Ciebie

Parę chwil po premierze Peugeota 2008 możemy podzielić się pierwszymi spostrzeżeniami z jazdy, ale i kilkoma faktami na temat samochodu, który nasza redakcja, jako jedna z pierwszych, miała okazję testować.

Samochód już od pierwszej chwili wyróżnia się designem. Z zewnątrz jest po prostu śliczny, bardzo zgrabny, ale i drapieżny. Masywny przód, wyższe niż w większości aut zawieszenie i ciekawa, sportowa kierownica powodują, że samochód jest rozpoznawalny a jego kierowca widoczny na ulicy.

Dla kogo 2008?

Peugeot nastawił się na mieszkańców dużych miast, ludzi żyjących w ciągłym ruchu, którzy chcą dynamicznie i szykownie poruszać się w ruchu miejskim. Naszym zdaniem to auto zostało wręcz stworzone dla kobiet.

peugeot-208-2

4,16 m długości oraz 1,74 m szerokości sprawiają, że Peugeot 2008 jest niezwykle zwrotny i znakomicie się prowadzi.

Stylistyka

peugeot-208-5Wyższa pozycja za kierownicą, opony typu M+S, 17-calowe matowe felgi Diamond oraz wydatne nadkola to charakterystyczne elementy modelu 2008, które – wraz z czarnymi zderzakami i ochronnymi listwami bocznymi oraz przednimi i tylnymi osłonami ze stali nierdzewnej – nadają mu wyjątkowo atrakcyjny i muskularny wygląd.

Nowy miejski crossover wyróżnia się również wydatnym profilem nadkoli i wyrazistą linią boczną, które czynią jego sylwetkę bardziej masywną.

Samochód dostępny jest w dwóch wersjach. Ze szklanym, niestety nieotwieralnym dachem oraz z podsufitką „pajęczyną” led, która imponująco wygląda po zmroku.

W wyższych poziomach wyposażenia dostępne są dwie wersje konsoli środkowej. Pierwsza wyróżnia się intensywnym, głębokim kolorem lakieru z nakrapianym matowo-metalizowanym wzorem, a druga – siecią drobnych, zanikających linii, które powstają w procesie precyzyjnego grawerowania laserowego. Wzór ten pojawia się również na tapicerce deski tablicy rozdzielczej i wewnętrznych listwach drzwi.

peugeot-208-7

peugeot-208-9

Kabina, podobnie jak zewnętrzna część nadwozia, została dopracowana w szczegółach również pod względem oświetlenia. Niepowtarzalny klimat wnętrza budują wysoko umieszczone zegary, które w bogatszych wersjach ozdobione są niebieskim podświetleniem diodowym. W pozostałych odmianach króluje tam chrom. Konstruktorzy postawili na bezpieczeństwo projektując przestrzeń przed oczami kierowcy tak, żeby droga była zawsze na pierwszym planie..

System Grip Control

Funkcjonalny i wszechstronny system Grip Control dostosowuje charakterystykę pracy do warunków drogowych, oddziałując na koła przedniej osi, dzięki czemu kierowca zachowuje pełną kontrolę nad pojazdem. Przy pomocy pokrętła na konsoli środkowej kierujący może w każdej chwili przejść z trybu standardowego do opcji Śnieg, Off-Road, Piasek lub ESP Off.

System Park Assist

peugeot-208-10Po włączeniu systemu kierowca na ekranie dotykowym wybiera żądany manewr – parkowanie równoległe po lewej lub prawej stronie drogi. Za pomocą ultradźwięków system wyszukuje najbliższe dostępne miejsce parkingowe, a następnie automatycznie parkuje samochód. Jedyną rolą kierującego jest wówczas obserwacja otoczenia pojazdu.
Wyjazd z miejsca parkingowego jest równie prosty. Wystarczy ponownie uruchomić system i wybrać odpowiednią komendę. Dzięki wsparciu funkcji Hill Assist opcja działa również na pochyłych odcinkach dróg. Park Assist dostępny jest ze wszystkimi wersjami silnikowymi poza 1,4 e-HDi (68 KM) oraz 1,2 VTi (82 KM) z pięciostopniową przekładnią manualną.

Bezpieczeństwo

Wszystkie wersje modelu 2008 standardowo wyposażone są w ESP, który można wyłączyć przy prędkościach poniżej 50km/h. Układ ten obejmuje system zapobiegający poślizgowi kół (ASR), układ kontroli stabilności (CDS), system wspomagania nagłego hamowania (EBA) oraz układ elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBFD). Dla osiągnięcia najlepszych efektów systemy te zostały dostosowane do współpracy z różnymi wersjami silnikowymi. Przy przedniej osi możliwe są, więc wentylowane tarcze w dwóch rozmiarach – 266 × 22 mm oraz 283 × 26 mm (w najmocniejszych wersjach). Z tyłu pojazd posiada tarcze pełne o wymiarach 249 × 9 mm.

peugeot-208-8

W razie wypadku konstrukcja modelu 2008 ulega optymalnej deformacji, a energia zderzeniowa zostaje rozproszona, dzięki czemu integralność kabiny pasażerskiej pozostaje nienaruszona. Podróżnych chroni układ sześciu poduszek powietrznych – po dwie przednie, boczne i kurtynowe. Oparcia tylnych foteli posiadają trzypunktowe mocowania Isofix. Dodatkową ochronę dla kierującego stanowi aktywny podnóżek oraz kolumna kierownicy, która łamie się w razie zderzenia. Przednie drzwi wyposażono w bolec centrujący współpracujący z otworem w słupku środkowym, co znacznie poprawia odporność na deformację bocznej części nadwozia.

Model 2008 posiada również liczne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa pokolizyjnego, między innymi możliwość korzystania z dostępu do usług Peugeot Connect SOS oraz Peugeot Connect Assistance. W razie kolizji lub wypadku, następuje automatyczna lokalizacja pojazdu i uruchamiane są procedury awaryjne.

Przestrzeń ładunkowa

Dzielone oparcie tylnej kanapy składa się w stosunku 1/3 – 2/3, dzięki czemu możliwe jest zwiększenie pojemności bagażnika w przedziale od 360 do 1194 dm3, z czego 22 dm3 znajduje się w schowku pod podłogą. Aby złożyć oparcie tylnej kanapy, wystarczy nacisnąć przycisk umieszczony w jego górnej części.

Silniki

peugeot-208-6Lekka konstrukcja, aerodynamiczna sylwetka oraz szeroka gama jednostek napędowych umożliwia ograniczenie zużycia paliwa (od 3,8 l/100 km) oraz emisji CO2 (od 98 g/km)
System Stop & Start w silnikach benzynowych, rodzinie silników wysokoprężnych e-HDi czy nowej generacji trzycylindrowych silników benzynowych, model 2008 udanie łączy dbałość o środowisko z osiągami..

Kilka miesięcy po debiucie rynkowym, gama silników dostępnych w modelu 2008 wzbogaci się o turbodoładowaną, trzycylindrową jednostkę benzynową. Dostępne będą dwie jej wersje – 1,2 e-THP (110 KM) oraz 1,2 e-THP (130 KM) – oferujące szeroki zakres mocy oraz wysokie wartości momentu obrotowego (odpowiednio 205 oraz 230 Nm).
Nowy silnik zużywa od 15 do 20 % mniej paliwa (w zależności od wersji)..

peugeot-208-4

Poza licznymi, ciekawymi rozwiązaniami technicznymi i designerskimi samochód jest zwyczajnie miły w prowadzeniu i znajduje zastosowanie na co dzień. Bardzo dobrze dobrana skrzynia biegów przypadnie do gustu także osobom, które nie są zwolennikami „częstych ruchów dźwignią”. Testowane przez nas różne rodzaje wyposażenia i silników spowodowały, że udało nam się uzyskać pełny obraz modelu. Samochód nie jest tani, podstawowy model to koszt 54 500zł. Doposażając go maksymalnie dojdziemy do kwoty niespełna 90 000 zł.

Czy przyjmie się na rynku? Zobaczymy już wkrótce. Chwilowo chcielibyśmy zapytać Was, Drogie czytelniczki, co sądzicie o nowym 2008?

Tekst: Kasia Kwiecińska