„Taki mamy klimat” – czyli jak dbać o klimatyzację

Zdecydowana większość kierowców nie wyobraża sobie podróży samochodem bez sprawnie działającej klimatyzacji. Nie wszyscy jednak mają świadomość, jak poprawnie o nią dbać i ją serwisować.

Prawidłowo użytkowana klimatyzacja samochodowa poprawia nie tylko komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy. Jak wykazały badania duńskich naukowców, kierowca w temperaturze wewnątrz samochodu wynoszącej 21 stopni Celsjusza, ma o 22 proc. szybszy czas reakcji na drodze, niż w przypadku, gdy temperatura wynosi 27 stopni Celsjusza*. Dzięki chłodniejszemu powietrzu kierowcy są także bardziej skoncentrowani i mniej zmęczeni. Przed wakacyjnymi wyjazdami należy zatem poświęcić klimatyzacji należytą uwagę.

Zasady działania klimatyzacji samochodowej

Układ klimatyzacji działa na analogicznych zasadach jak…lodówka. Składa się on z takich elementów jak sprężarka, parownik oraz skraplacz. Po włączeniu klimatyzacji czynnik chłodzący, krążący w zamkniętym obiegu, jest pompowany do sprężarki. Zwiększa ona ciśnienie czynnika, co doprowadza także do wzrostu jego temperatury. Następnie czynnik jest transportowany do zasobnika. W tym procesie dochodzi zarówno to jego oczyszczenia, jak i odwilgocenia. Potem dociera on do skraplacza, w którym następuje zmiana stanu jego skupienia z gazowego w ciekły. Proces kończy się w parowniku, gdzie ma miejsce rozprężanie, skutkujące gwałtownym obniżeniem temperatury. Pozwala to chłodnemu powietrzu dotrzeć do wnętrza samochodu. Zimne powietrze przechodzi oczywiście przez specjalne filtry, których celem jest oczyszczenie go z drobnoustrojów.

Jak zapobiec nadmiernemu nagrzewaniu samochodu i co zrobić przed wejściem do niego?

Aby nie dopuścić do przegrzania się wnętrza samochodu warto przy parkowaniu wybierać miejsca w których, w godzinach południowych, znajduje się cień. Kierowca może także zaopatrzyć się w specjalną matę odbijającą ciepło. Umieszczenie jej na szybie nie pozwoli promieniom słonecznym na dostanie się do wnętrza pojazdu. Co ciekawe, na fakt absorpcji promieni słonecznych ma wpływ także…kolor samochodu. Im ciemniejsza barwa pojazdu, tym szybciej nagrzewa się jego wnętrze. Temperatura we wnętrzu samochodu, który jest wystawiony na ekspozycję promieni słonecznych, może dochodzić nawet do 60 stopni Celsjusza. Kierowcom, którzy pozostawili swój samochód w upalny dzień na słońcu, zaleca się więc najpierw przewietrzenie pojazdu, a dopiero później włączenie klimatyzacji i stopniowe zmniejszanie temperatury. Dzięki temu nie narażają się oni na szok termiczny, który mogłyby mieć miejsce w razie zbyt nagłej zmiany temperatur.

Odpowiednie użytkowanie klimatyzacji

Zbyt duże różnice pomiędzy temperaturą wewnątrz pojazdu, a tą panującą na zewnątrz mogą prowadzić do niepotrzebnych chorób czy infekcji. Najbardziej odpowiednia temperatura dla kierowcy mieści się w zakresie 20-24 stopni Celsjusza. Kierujący powinni także zadbać o to, aby sukcesywnie zwiększać temperaturę przy dojeżdżaniu do celu podróży, by nie przysporzyć organizmowi niepotrzebnego szoku termicznego. Ważne jest również odpowiednie ustawienie zarówno kierunku, jak i siły nawiewów. By nie dopuścić do zapaleń mięśni i stawów, a nawet paraliżu, nie wolno kierować strumienia zimnego powietrza bezpośrednio na części ciała. Należy je ustawić tak, aby chłodniejsze powietrze miało ujście na szyby oraz podsufitkę pojazdu.

Serwis to podstawa

Oznakami niesprawnie działającej klimatyzacji jest np. jej słaba wydajność, parowanie szyb, zwiększenie poziomu hałasu płynącego z nadmuchów, nadmierne zużycie paliwa czy nieprzyjemny zapach, który wydobywa się z nawiewów po jej załączeniu. To bardzo wyraźne sygnały, które nie powinny być zlekceważone, bo mogą mieć znaczenie dla zdrowia i bezpieczeństwa kierowcy. Jeśli się pojawią, należy odwiedzić serwis, w którym dokonany zostanie przegląd klimatyzacji. Podczas niego specjalista powinien skontrolować ilość czynnika chłodzącego w klimatyzacji, wyczyścić kanały dostarczające powietrze do wnętrza pojazdu, oczyścić wloty powietrza, a także wymienić filtr kabinowy oraz napełnić układ klimatyzacji nowym płynem chłodzącym. Dodatkowo warto, aby użył on produktów przeciwbakteryjnych oraz takich, które zwalczają nieprzyjemne zapachy.

Dlaczego trzeba dokonywać regularnych przeglądów klimatyzacji?

Kierowcy powinni wiedzieć, że układ klimatyzacji traci nawet do 75 proc. wydajności chłodzenia w momencie, gdy krąży w nim połowa ilości czynnika chłodniczego, który jest zalecany przez producenta. Tymczasem statystycznie w ciągu roku z takiego układu ubywa od 10 do 15 proc. czynnika chłodzącego. W ciągu trzech lat ubytek ten może być już zatem na tyle duży, że klimatyzacja przestanie pracować efektywnie. Czynnik chłodzący jest także nośnikiem oleju, który smaruje sprężarkę, a bez tego kompresor nie jest odpowiednio smarowany. Może to doprowadzić nawet do zatarcia się sprężarki, co oznacza dodatkowe, bardzo wysokie koszty dla kierowcy.

Źródło: ProfiAuto