Systemy zabezpieczeń nie dla kobiet?

0

Technika jazdy nie ma tak dużego znaczenia jakie jej przypisujemy. Kobiety są bardziej narażone na urazy niż mężczyźni. Wszystko przez manekina płci męskiej wykorzystywanego podczas testów zderzeniowych.

Badania amerykańskich naukowców wykazały, że kobiety zapinające pasy w samochodzie są bardziej skłonne do odniesienia obrażeń podczas wypadku ponieważ systemy zabezpieczeń są projektowane z myślą o mężczyznach. Analiza danych z okresu pomiędzy rokiem 1998 a 2008 na temat wypadków samochodowych w USA nie pozostawia złudzeń – prawdopodobieństwo odniesienia poważnego uszczerbku na zdrowiu przez kobietę z zapiętymi pasami jest 47 procent wyższe niż w przypadku mężczyzn. Jeżeli zatem będziemy uczestniczyć w wypadku i będziemy mieć zapięte pasy i odpowiednio ustawiony zagłówek to i tak prawdopodobieństwo, że coś stanie się właśnie nam, a nie naszemu chłopakowi, mężowi czy bratu jest o połowę wyższe.

Winna biologia

Zwykle badania skupiają się na tym, w jaki sposób panie i panowie prowadzą samochód. Okazuje się jednak, że wytłumaczeniem większej podatności na urazy w grupie kobiet może być sposób projektowania zabezpieczeń. Manekiny wykorzystywane podczas testów zderzeniowych cechują się gabarytami typowymi dla mężczyzn – są większe i cięższe – i na tej podstawie projektowane są systemy chroniące kierowcę. Tymczasem kobiety z reguły są mniejsze, lżejsze i mają inną pozycję jazdy, co wpływa na działalnie zabezpieczeń takich jak pasy czy poduszki powietrzne. Na przykład sposób pozycjonowania zagłówków w ogóle nie uwzględnia faktu, że szyje kobiet są inne pod względem wielkości i siły mięśni. W efekcie kobiety są dwa razy bardziej narażone na uraz kręgosłupa szyjnego niż mężczyźni. Oprócz tego są bardziej narażone na urazy kończyn dolnych ze względu na niższy wzrost – powiedzieli Dipan Bose i Jeff Crandall z uniwersytetu w Virginii i Maria Segui-Gomez z Uniwersytetu Nawarry w Hiszpanii. Konieczne wydaje się zatem podjęcie działań mających na celu zmniejszenie tych dysproporcji zarówno przez producentów samochodów.

Zwiększ swoje bezpieczeństwo

Warto jednak zauważyć, że badane były przede wszystkim starsze samochody, a pierwsze kroki mające na celu zwiększenie ogólnego bezpieczeństwa kierowców zostały już poczynione. Właściciele nowych modeli nie mają aż tak dużych powodów do zmartwień – zwykle są one wyposażone w bardziej zaawansowane systemy mające na celu ochronę wszystkich pasażerów, bez względu na ich wiek i płeć. Bez względu na to czy jeździmy nieco starszym samochodem, czy też dysponujemy najnowszym modelem to i tak powinnyśmy jak najlepiej zadbać o własne bezpieczeństwo: pamiętajmy o odpowiednim dopasowaniu wysokości zagłówka i napięciu pasów bezpieczeństwa. Środek prawidłowo ustawionego zagłówka powinien się znajdować w połowie wysokości naszej głowy, a czubek zagłówka i głowy powinny się znaleźć na jednym poziomie. W żadnym wypadku nie powinnyśmy ustawiać zagłówka na wysokości szyi. Pamiętajmy też o prawidłowym zapięciu pasów: pas powinien mieć właściwy naciąg i nie powinien być skręcony. Ważne, aby część obojczykowa znalazła się możliwie blisko szyi, ale nie stykała się z nią bezpośrednio. To szczególnie ważny element – pas wbijający nam się w szyję nie tylko uwiera w czasie jazdy, ale też jest bardzo niebezpieczny w czasie wypadku. Stosowanie się do tych zasad nie uchroni nas całkowicie, jednak zdecydowanie zwiększy nasze szanse wyjścia z kolizji bądź wypadku bez szwanku. W międzyczasie być może producenci samochodów zaczną w większym stopniu uwzględniać różnice biologiczne między kobietami i mężczyznami.

źródła:

http://www.nydailynews.com/

AFP