Niebezpieczny samochód młodego kierowcy

0

Trzy na cztery samochody należące do młodych kierowców (18-25 lat) są niesprawne. W połowie z nich do wymiany nadaje się zawieszenie i układ kierowniczy.

Zdobycie prawa jazdy to nie wszystko, trzeba jeszcze mieć czym jeździć. Świeżo upieczony kierowca rzadko może sobie pozwolić na nowy samochód i zazwyczaj musi się zadowolić autem używanym. Okazuje się jednak, że czasem granice tolerancji dla używanych samochodów są zbyt duże. Dowodem mogą być wyniki akcji przeprowadzonej przez DEKRA. Podczas DEKRA SafetyCheck w Polsce przebadano ponad 1000 samochodów, których właściciele nie przekroczyli 25 roku życia.

Niemiecki dziesięciolatek

Wśród młodych kierowców królują samochody od naszych zachodnich sąsiadów. Ponad połowa przebadanych pojazdów pochodziła właśnie z Niemiec, a średni wiek kontrolowanych aut wyniósł 11 lat. Średni przebieg badanych samochodów wynosił 165 tysięcy kilometrów, jednak rekordzistą został Volkswagen Passat, który przejechał prawie pół miliona kilometrów. Najstarszym samochodem, który wziął udział w akcji został Fiat 126p z 1984 roku.

Tylko 27 procent samochodów biorących udział w badaniu było zupełnie sprawne technicznie. W pozostałych przypadkach wykryta została przynajmniej jedna usterka. Prawie połowa aut posiadała usterki zawieszenia i układu kierowniczego, a jedna trzecia miała kłopoty z oświetleniem.

Tylko 27 proc. biorących udział w badaniu samochodów nie posiadało żadnej usterki. W pozostałych 73 proc. wykryto przynajmniej jedną. Najwięcej aut (prawie 50 proc.) posiadało usterki zawieszenia i układu kierowniczego, ponad 25 proc. związane z układem hamulcowym, a ponad 30 proc. z oświetleniem.

Źródło ryzyka

Akcja DEKRA SafetyCheck odbyła się w zeszłym roku i trwała 3 miesiące. W 100 wybranych Stacjach Kontroli Pojazdów DEKRA, gdzie młodzi kierowcy mogli bezpłatnie sprawdzić stan wybranych elementów niektórych podzespołów swoich samochodów: układu zawieszenia, podwozia, układu kierowniczego, układu hamulcowego oraz oświetlenia.

Przyjrzenie się bliżej samochodom wybieranym przez młodych jest niezwykle ważne. Do wypadków spowodowanych przez kierowców w wieku poniżej 25 roku życia dochodzi bardzo często. Wina jednak nie leży tylko w małym doświadczeniu w prowadzeniu samochodu oraz częsta brawura. Nie bez znaczenia jest stan techniczny ich samochodów. Według danych DEKRA auto mające 9-11 lat stwarza potencjalnie trzykrotnie większe zagrożenie, niż samochód w wieku do trzech lat.

źródło: IBRM Samar (www.samar.pl)