Przywitaj wiosnę sprawnym samochodem

0

Śnieg już stopniał, rośnie temperatura, a i słońce świeci coraz dłużej. Podczas wiosennych porządków skup się też na samochodzie i zagwarantuj sobie bezproblemową i bezpieczną jazdę.

Serwisowanie samochodu, gdy jest już zepsuty wiąże się zwykle z większymi wydatkami i koniecznością oddania samochodu do serwisu na dłużej. Drobne uszkodzenia lakieru, podzespołów mechanicznych i elektrycznych można wykryć i naprawić wcześniej.

Koła i zawieszenie

Zima czyni prawdziwe spustoszenia. Drogi i tak są kiepskie, a w okresie zimowym pojawiają się jeszcze wyrwy w asfalcie. Dlatego dobrze jest przeprowadzić wczesną wiosną przegląd układu hamulcowego i zawieszenia. Jazda z wybitymi amortyzatorami to nie tylko mniejszy komfort, ale też dłuższa droga hamowania. Na drogę hamowania mogą mieć też wpływ delikatne elementy układu hamulcowego naruszone przez lód i śnieg. Z kolei luzy w zawieszeniu mogą mieć wpływ na precyzję prowadzenia.

Opony również powinny nas zainteresować. Ważne, żeby nie tylko je zmienić na letnie. Bieżnik powinien mieć minimum 4 mm wysokości. Sprawdź też, czy felgi nie są skrzywione lub pęknięte. – Skrzywione lub pęknięte felgi mogą zmniejszyć komfort jazdy, a w pewnych sytuacjach doprowadzić do wypadku” – przypomina Arkadiusz Kuśmirek doradca serwisowy Autotrapera.

Nadwozie i podwozie

Jasne, sól i błoto na karoserii samochodu wyglądają obrzydliwie, a każde wsiadanie i wysiadanie czynią prawdziwym torem przeszkód. Warto się ich jednak pozbyć nie tylko z tego powodu. Wszystkie zanieczyszczenia wnikając w szczeliny lakieru doprowadzają do powstania rdzy. Myjnia powinna być zatem obowiązkowa tak jak obowiązkowe są wiosenne porządki w szafie. Nie należy pomijać podwozia. Warto poszukać myjni oferującej specjalną dyszą, którą można łatwo umyć spód samochodu. Kiedy już umyjemy samochód, na jaw wyjdą wszelkie ubytki w powłoce lakierniczej. – Drobnymi sprawami można zająć się osobiście, korzystając z dostępnych na rynku preaparatów. Większe uszkodzenia będą wymagały wizyty w serwisie blacharskim, który zapewni odpowiednią technologię naprawy i materiały – radzi Łukasz Kuberski z Centrum Likwidacji Szkód Autotrapera.

Wnętrze

Zacznij przede wszystkim od osuszenia wnętrza. Przez całą zimę wnosimy do samochodu na butach śnieg i błoto, które wnikają w dywaniki i mogą być przyczyną nieprzyjemnego zapachu i znacznie większej wilgoci w samochodzie. Warto też sprawdzić układ klimatyzacji i wentylacji. Zwykle wystarcza wymiana filtrów kabiny i wymiana lub uzupełnienie czynnika chłodniczego. – Zaniedbanie układu prowadzi do powstania ognisk pleśni i grzybów, które dostają się do kabiny po uruchomieniu dmuchawy i wywołują podrażnienia i alergie.

Sprawy małe, ale ważne

Jeszcze przed rozpoczęciem sezonu weekendowych wyjazdów pamiętaj o wymianie oleju i innych płynów eksploatacyjnych. Sprawdź też, czy osłona silnika jest „na swoim miejscu”. W zimie można ją dość łatwo uszkodzić podczas pokonywania zasp śnieżnych. Naderwany element może odpaść w czasie jazdy i uszkodzić uhkład hamulcowy lub inne podzespoły. Warto też sprawić sobie nowe pióra do wycieraczek, które z całą pewnością były dość mocno eksploatowane przez całą zimę.