Przyciemnianie szyb samochodowych

Kiedyś przyciemniane szyby kojarzyły się wyłącznie z luksusowymi samochodami, obecnie coraz więcej osób decyduje się na taki „luksus”. Czy faktycznie warto? Jak to robić i co na ten tamat mówią przepisy prawne?

Zalety i wady przyciemnianych szyb

Przyciemnione szyby w aucie zdecydowanie poprawiają komfort jazdy, ponieważ skutecznie redukują działanie promieni słonecznych. Według testów przeprowadzanych podczas upalnych dni, ciemne szyby mogą zredukować ciepło w samochodzie nawet o 75 procent sprawiając, że wnętrze pojazdu jest chłodniejsze. Szyby oklejone folią są także bardziej odporne na stłuczenie czy inne uszkodzenia. Dodatkową zaletą jest ograniczenie widoczności wnętrza samochodu, dzięki czemu możemy zostawiać w środku nawet cenniejsze rzeczy nie narażając się tym samym na włamanie.

Entuzjastów przyciemnianymi szyb samochodowych z pewnością nie brakuje, jednakże ciemne szyby mają także pewne wady. Pierwszą z nich jest cena – koszt profesjonalnego przyciemnienia szyb jest dość wysoki. Ciemne szyby to także gorsza widoczność w nocy oraz słabsza widocznością przez wewnętrzne lusterko wsteczne.

Sposoby przyciemniania szyb

Istnieją dwa sposoby przyciemniania szyb: umieszczenie ich w przeznaczonym do tego piecu lub oklejenie specjalną folią samoprzylepną. Decydując się na pierwszą metodę warto wiedzieć, że szyba przyciemniana jest w trwały sposób, przy użyciu tlenków tytanu, co automatycznie wiąże się z bardziej skomplikowanym procesem odwrócenia przyciemnienia jeśli efekt nam się znudzi. Oklejenie szyb folią jest o wiele łatwiejsze. Sami decydujemy jak długo chcemy mieć daną folię na szybie – w każdej chwili można ją usunąć. Ponadto do wyboru mamy wiele rodzajów folii.

Co mówią przepisy prawne?

Musimy stosować się do przepisów prawnych, które jasno określają jakie normy powinny spełniać przyciemnione szyby. Nie możemy przyciemnić szyby przedniej – musi ona zapewniać kierowcy przejrzysty i wyraźny obraz. Poza tym wszystkie szyby w samochodzie muszą mieć współczynnik przepuszczalności światła nie mniejszy niż 70 procent. Należy wziąć również pod uwagę bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego – szyby nie mogą odbijać światła w sposób oślepiający innych kierowców.

Tekst: Paulina Plich

1 KOMENTARZ

Comments are closed.