Nie wypaść z zakrętu, czyli: ESP

0

Czym tak naprawdę jest system ESP i kiedy się przydaje?

Jak rozszyfrować skrót?

Poprosiłyśmy z zaskoczenia kilku znajomych (mężczyzn) o to, żeby rozszyfrowali skrót ESP. Oto najciekawsze propozycje:

  • Electronic System Performance
  • Electric Stability Position
  • Easy Stability Program

A tak naprawdę ESP to Electronic Stability Program, czyli układ elektroniczny, który stabilizuje tor jazdy samochodu. Auto, które wchodzi w zakręt z dużą prędkością, łatwo może stracić kontakt z asfaltem, a kierowca może stracić nad nim kontrolę. System ,dbając o nasze bezpieczeństwo, zmusza do działania połączone układy ABS i EBD. Gdy tylko ESP rozpozna, dzięki czujnikom umieszczonym na kołach, tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu samoczynnie się uaktywnia i poprzez współpracę z systemem ABS przyhamowuje koło, które porusza się z nieprawidłową prędkością.

Kiedy się przydaje?

System ten jest skuteczny, w każdej sytuacji obarczonej ryzykiem utraty przyczepności. Jeżeli w przypływie litości, gwałtownie omijamy na drodze zagubioną wiewiórkę, system ten pomoże nam wrócić na właściwy tor jazdy. Gdy wchodzimy ostro w zakręt, ESP zadba o to, żebyśmy z niego nie wypadły. Ale… niektórzy kierowcy żyją w przekonaniu, że ESP pozwoli im wchodzić w zakręty z maksymalną prędkością i wychodzić z nich bez szwanku. Ciekawe jak daleko zajadą z tą teorią?

Jeżeli po przeczytaniu tekstu, będziemy sprawdzać czy posiadamy ESP, nie denerwujmy się gdy okaże się, że taka nazwa nie figuruje w spisie samochodowych funkcji. Niektórzy producenci nazywają go inaczej. Może tam figurować jako ESP na STC, DSTC, PSM, VSC, CDC etc.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here