Nie oszczędzaj na filtrach samochodowych

Filtry samochodowe to niezbędny element konstrukcyjny każdego pojazdu. W zależności od pełnionej funkcji oczyszczają powietrze, paliwo lub olej. Należy je wymieniać przynajmniej raz w roku i pod żadnym pozorem nie powinno się na nich oszczędzać. Zwlekanie z wymianą to tylko pozorna oszczędność, ponieważ naprawa uszkodzonego silnika może wielokrotnie przekroczyć koszty wymiany filtra.

Na co zwrócić uwagę?

W pierwszej kolejności dopilnujmy terminu wymiany filtru oleju. Ma on ogromne znaczenie dla silnika, gdyż od jakości filtracji zależy jego trwałość. Bardzo istotne jest aby nie dopuścić do nadmiernej eksploatacji filtra, ponieważ nawet po całkowitym zatkaniu wkładu niefiltrowany olej będzie przepływał przez zawór przelewowy. W takim wypadku bez problemu dostaje się on do łożyska silnika wraz ze wszystkimi znajdującymi się w nim zanieczyszczeniami.

Jest to bardzo niebezpieczne, ponieważ nawet maleńkie ziarenko piasku, które dostanie się do silnika może spowodować ogromne szkody. Nawet mikroskopijny odłamek skały jest o wiele twardszy niż stal, z której wykonane są  np. wał korbowy czy wałek rozrządu, przez co z każdym obrotem powoduje powstawanie coraz głębszych rys w wale i łożysku.
Podczas zalewania silnika olejem niezwykle istotne jest zachowanie czystości i zwrócenie uwagi na to, czy do silnika nie dostały się niepożądane zanieczyszczenia. Czasami nawet drobne włókno ze szmatki, w którą wycieramy ręce może wkręcić się w wałek rozrządu i po pewnym czasie zniszczyć łożysko. Rolą prawidłowo działającego filtra jest zatrzymywanie tego typu zanieczyszczeń.

Ważne są także filtry paliwa, szczególnie przy nowoczesnych silnikach. Według zaleceń, powinno się je wymieniać co 30-120 tys km. Najbezpieczniej jest jednak przyjąć zasadę o wymianie filtrów paliwa raz w roku.

Filtry powietrza – równie ważne

Filtry powietrza należy wymieniać znacznie częściej niż wymaga tego producent. Czystość filtra jest bardzo ważna w układach i instalacjach gazowych, gdyż mniejsza ilość powietrza przyczynia się do tworzenia bogatszej mieszanki. Chociaż w układach wtryskowych takie zagrożenie nie istnieje, to zużyty filtr znacznie zwiększa opory przepływu i może powodować zmniejszenie mocy silnika.

Przykładowo, ciężarówka czy autobus z 300 KM silnikiem diesla, pokonując 100 000 km ze średnią prędkością 50 km/h zużywa 2,4 mln m3 powietrza. Zakładając, że zawartość zanieczyszczeń w powietrzu wynosi tylko 0,001 g/m3 to przy braku filtra lub filtrze słabej jakości do silnika dostaje się 2,4 kg pyłu. Dzięki zastosowaniu dobrego filtra i wkładu wymiennego, które są w stanie zatrzymać 99,7% zanieczyszczeń ilość ta spada do 7,2 g.

Istotny jest również filtr kabinowy, który ma ogromny wpływ na komfort jazdy i nasz stan zdrowia. W przypadku jego zanieczyszczenia, do auta cały czas dostaje się brudne powietrze, które osadza się na wszystkich elementach kabiny i sprawia, że zapylenie w środku może być kilkakrotnie wyższe niż na zewnątrz.

Ponieważ przeciętny użytkownik samochodu nie jest w stanie samodzielnie ocenić jakości zakupionego filtra, warto wybierać produkty znanych polskich marek. Nie warto inwestować w tanie, chińskie odpowiedniki. Skorzystanie z takiego rozwiązania może nam dać jedynie pozorne oszczędności. Pewniejszy jest wybór produktów od sprawdzonego producenta, który gwarantuje wysoką jakość swoich wyrobów. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że zakupiony filtr będzie prawidłowo pełnił swoją funkcję i nie narazi nas na uszkodzenie silnika.

Źródło: PZL-Sędziszów