Na korki – system start/stop?

0

W ruchu miejskim nawet 1/3 czasu w samochodzie spędzamy stojąc w miejscu. Nie wierzycie? Policzcie czasem ile tracicie stojąc np. na światłach. Efekt? Tracimy paliwo i zanieczyszczamy środowisko. Lekarstwem wydaje się być system start/stop. Na czym polega?

Producenci samochodów wprost prześcigają się w innowacyjnych rozwiązaniach, które mają zmniejszyć zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Na tym tle, technologia start/stop jest bardzo popularna. W czym tkwi jej sekret i w jaki sposób działa?

Przecież to oczywiste!

Wczujmy się na chwilę w rolę inżyniera odpowiedzialnego za nowe technologie ograniczające zużycie paliwa i emisję CO2. W zasadzie jednym z pierwszych i najbardziej oczywistych pomysłów jaki przychodzi do głowy jest unieruchomienie silnika w czasie, gdy jego praca jest bezużyteczna, np. kiedy stoimy w korku, lub na światłach.

Sprzęgło – i silnik chodzi

Zasada działania jest bardzo prosta. Kiedy zatrzymujemy samochód np. na czerwonym świetle, silnik się wyłącza, a następnie, kiedy będziemy chciały ruszyć, po naciśnięciu pedału sprzęgła silnik ponownie się uruchamia. Korzyści płynące z zastosowania tego systemu są równie proste: zużywamy mniej paliwa i dwutlenku węgla.

Ciiiiiiiiii…

Technologia start/stop jest o tyle wyjątkowa, że gdy silnik gaśnie, nadal chodzi klimatyzacja, gra radio, a światła świecą! Do powtórnego uruchomienia silnika wystarczy wciśnięcie sprzęgła (w samochodach z manualną skrzynią biegów) lub zwolnienie pedału hamulca (w samochodach z automatem). Cała sztuka polega jednak na tym, by ponowne uruchomienie silnika odbyło się w sposób możliwie cichy i nieodczuwalny. I głównie na tym polu rywalizują producenci!

Wydajne rozruszniki

By system mógł szybko reagować i producenci montują bardziej wydajne rozruszniki, które muszą podołać częstym próbom odpalania pojazdu. By system działał poprawnie, powinny być spełnione trzy warunki:

– silnik musi pracować w optymalnej temperaturze
– akumulator musi być sprawny i naładowany – bez zapasu prądu na kolejny rozruch silnik się nie wyłączy
– temperatura w aucie nie może być ani za wysoka (wtedy napędzana musi być klimatyzacja), ani za niska (wtedy ogrzewane musi być wnętrze)

Są chętne?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here