Miejski i nie-miejski teren opanowany

0

Dokąd można uciec od szarości i zimna marcowej aury w Polsce? Dobrym pomysłem jest Portugalia. Już z Berlina można w korzystnej cenie wykupić lot do Lizbony i trzy godziny później cieszyć się słońcem, niebieską wodą, niebem i temperaturą plus 30 stopni.

Więcej Wam o tym pisać nie będziemy bo przestaniecie czytać dalszy ciąg tekstu zważywszy, że my tam plus 30 a tu w Polsce minus 4 i pół metra śniegu… Na swoje usprawiedliwienie mamy tylko to, że byłyśmy w pracy 🙂

big

Urban Cruiser to auto, które w pierwszej kolejności kojarzy się z Rav4. Jest jednak od niej nieco mniejsza. Chcąc określić jego środowisko naturalne powiedziałybyśmy, że ten model jest autem bardziej miejskim niż terenowym. Kompaktowe rozmiary sprawiają, że postawienie go na miejskim, ciasnym parkingu nie powinno przysporzyć nam wielu kłopotów, a na pewno nie więcej niż postawienie np. Opla Astry.

Powiecie, że to auto w teren? Urban jest autem, które aspiruje do bycia terenówką, ale z pewnością nią nie jest. Wystarczy, żeby chcąc ominąć wybrać się szutrową trasą, czy leśnym duktem, ale o „rajdach” w błocie i grząskim terenem raczej zapomnijcie. Większość z nas na pewno doceni także to, że w Urbanie siedzi się wyżej od pozostałych użytkowników dróg. Daje to nam poczucie bezpieczeństwa i niejako lepszej kontroli nad tym wszystkim, co dzieje się dookoła. Przyda się to nie tylko na trasie, ale także – choć może przede wszystkim w mieście.

Napęd 4×4 zapewniająy bezpieczeństwo i fun

big

Jeżdżąc autem po uroczych i malowniczych miejscowościach Portugalii musimy powiedzieć, że auto spisuje się nad wyraz dobrze. Można by sądzić, że skoro jest wysokie, pokonywanie ciasnych zakrętów nie będzie tym, co lubi najbardziej. I owszem, może to nie jest jego najlepsza cecha i nie za to przypadł nam do gustu, ale spodziewałyśmy, że może nie być tak dobrze. Tymczasem, jeśli pod względem prędkości udzieli się nam luz tubylców okazuje się, że wynik jest naprawdę zadowalający. W Urbanie dostępne są dwa silniki: diesel 1.4 D-4D o mocy 90 KM zadowalający się 4,5 l./100km i benzyna 1.33 Dual VVT – i – silnik ten uzyskuje 101 KM mocy, który średnio zużyje 5,5 l paliwa na 100 km.

Oba silniki obsługiwane są przez nowe, 6-biegowe skrzynie manualne, które zapewniają szybką i pewną zmianę przełożeń. Model wyposażony w silnik diesla można wzbogacić o napęd na cztery koła (AWD) i pozwolić autu automatycznie dobierać siłę przełożenia pomiędzy przednią i tylną oś. Gdy samochód porusza się po równej i przyczepnej nawierzchni napędzana jest tylko przednia oś, co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. W wypadku oznak jakiejkolwiek utraty przyczepności system natychmiast zmienia ten rozdział, dołączając napęd na tylne koła (aż do wartości 50:50). Jednocześnie system ten współpracuje z innymi elementami aktywnej kontroli parametrów jazdy (ABS, EPS, TRC, VSC), dbając o bezpieczeństwo w każdych warunkach. Podczas jazdy po bardzo grząskim i trudnym terenie możemy wymusić elektroniczne zablokowanie systemu w pozycji 50:50 (funkcja ta działa do prędkości 40 km/h).

Kompaktowe rozmiary auta, ale „duże” wnętrze

big

Wnętrze Urban Cruisera opracowano w europejskim centrum projektowym Toyoty we Francji. Producent sugeruje, że to właśnie dzięki temu zachowano wyważony balans między młodzieżowym stylem, jakością zastosowanych materiałów, oraz funkcjonalnością. Jakby nie było, we wnętrzu auta poczujemy się rodzinnie i komfortowo. Nie zabraknie nam również wielu przydatnych schowków (m.in. na dokumenty i butelki z napojami).

W samej kabinie pasażerskiej także udało się wygospodarować sporo miejsca. Pasażerowie siedzący w pierwszym rzędzie siedzeń – nawet Ci obdarowani większym wzrostem na brak miejsca narzekać nie powinni. Jeśli natomiast chcielibyśmy podobnych delikwentów usadowić z tyłu – może być nieco gorzej. Ale byłybyśmy niesprawiedliwe, jeśli uznałybyśmy to za wielką wadę. Trudno wymagać przepastnego wnętrza od auta tych rozmiarów. A warto w tym miejscy wspomnieć – dla lepszego wyobrażenia przestrzeni, że Urban Cruiser jest krótszy i nieco węższy od wspomnianego już wcześniej Opla Astry. Bagażnik to 314 litrów – wystarczy na jedną dużą i jedną mniejszą walizkę. Po złożeniu oparć nie dość, że zrobimy to szybko, sprawnie i prosto, otrzymamy 749 litrów pojemności. Tu już całkiem sporo zapakujemy Wycieczka z przyjaciółką/przyjacielem* (* niepotrzebne skreślić 🙂 ) za miasto, czy na zakupy uda się z pewnością.

Bezpieczeństwo na 5 gwiadek?

big

Urban Cruiser otrzymał najnowszą generację systemów pochłaniających energię uderzenia (specjalne materiały umieszczono m.in. w poszyciach drzwi oraz zderzakach). Profilując detale przedniej partii nadwozia oddzielną uwagę poświęcono również zagadnieniu bezpieczeństwa pieszego. Wnętrze zawiera 7 poduszek powietrznych (w tym kolanową kierowcy) oraz trzystopniowe napinacze pirotechniczne wszystkich pasów bezpieczeństwa. Przednie fotele wyposażono w aktywne zagłówki. Bogatą grupę aktywnych systemów bezpieczeństwa tworzą: ABS z EBD, BA (brake assist), TRC (Traction Control – w wypadku utraty przyczepności przez któreś z kół napędzanych system zmniejsza dostarczany tam moment obrotowy), VSC (Vehicle Stability Control – w momencie utraty stabilności samochodu system przyhamowuje wybrane koło lub koła i stara się utrzymać auto na obranym kierunku jazdy).

Dwa poziomy wyposażenia

big

W Polsce Urban Cruiser pojawi się w dwóch poziomach wyposażenia (Luna i Sol) oraz w dwóch opcjach systemu napędowego (2WD z silnikiem 1.33 Dual VVT-i i 1.4 D-4D, oraz AWD z silnikiem 1.4 D-4D). Już w podstawowej wersji Luna znajdują się systemy kontroli trakcji VSC+ i TCS, ABS + EBD + BA, siedem poduszek powietrznych, aktywne zagłówki, radio CD z MP3 i 6 głośnikami czy manualna klimatyzacja.

W wyższym standardzie Sol znajdziemy dodatkowo m.in. aluminiowe felgi w rozmiarze 16 cali, automatyczną klimatyzację, system bluetooth czy wielofunkcyjną kierownicę. Jako wyposażenie dodatkowe dostępny będzie także system nawigacji satelitarnej.

Urban Cruiser Star & Stop

To nietypowe miejskie auto zostanie także wyposażeone w system Start & Stop, który automatycznie wyłącza silnik w momencie postoju auta np. na czerwonym świetle. Dzięki najnowszej technologii układ zapewnia płynność pracy i bardzo szybki start, wykazując się inteligentnym i komfortowym działaniem. Jednym z przykładów jest np. wykorzystywanie klimatyzacji. Jeśli temperatura wnętrza nie osiągnęła zakładanej wartości, system nie pozwoli wyłączyć silnika. Dopiero po uzyskaniu wymaganych parametrów pracy zmieni tryb klimatyzacji w „Eco-run loading” i uruchomi system „Stop & Start”.

Sprzedaż Urban Cruisera wystartuje na przełomie kwietnia i maja 2009 roku. Już od początku kwietnia można jednak zamawiać pierwsze egzemplarze.