Moto product placement w Polsce

0

Product placement to pokazanie w popularnym serialu, jak smaczną margaryną firmy „x” zajada się jeden z głównych bohaterów „tasiemca”. Jest to też uzmysłowienie widzowi, że najlepsze do zupy są przyprawy firmy „y”, bo tylko takich używa Magda Gessler. Product placment bywa także bardziej dyskretny, może to być klinika medyczne, na tle której akurat ktoś kręci prognozę pogody, albo samochód, którym przemieszcza się znany aktor w nowej kinowej produkcji.

autopolki myriot

(teledysk: Ból Przemija z udziałem Krzysztofa Hołowczyca i Nissana Nissmo- My Riot)

Product placement ma także swój rodzimy odpowiednik, lokowanie produktu, czyli zamierzone pokazanie rzeczy, czy miejsca, mające na celu jego zareklamowanie. Nie ma obecnie branży, która oparłaby się pokusie wystąpienia w telewizji, na pewno okoniem nie stoi też motoryzacja. Samochody są jednymi z częściej pokazywanych na antenie produktów. Widząc w telewizorze markę i model auta możemy sądzić, że jest to celowe działanie. W przeciwnym wypadku producenci zasłoniliby elementy ułatwiające jego szybką identyfikację, lub też poprowadzili ujęcia w taki sposób, żeby uwaga widza skupiła się na czymś innym. Jak w przypadku jednego z najniebezpieczniejszych samochodów świata, w którym śmierć na skutek zderzenia z kartonowym pudłem poniosła Hanna Mostowiak w serialu „M jak miłość”.

autopolki M jak milość(kadr z serialu „M jak miłość”)

Koncerny motoryzacyjne biją się o to, żeby ich samochody występowały w hollywoodzkich produkcjach. Przychodzi im zapłacić za to dość wysoką cenę, jednak przynosi idące za kosztami, spodziewane zyski. Auta są bardzo często gadżetami, jak w przypadku Batmana, luxusowymi dodatkami, jak we wszystkich częściach agenta 007, lub też prawie przyjaciółmi, co widać w „Powrocie do przyszłości” .

Nieco inaczej jest w polskich produkcjach. Tutaj jeśli już widzimy jakąś markę, to jest jej tyle, że momentami mieni się nam w oczach, lub też jest ona pokazana w taki sposób, że łatwiej przeoczyć aktora, niż samochód.  Film Killer na przykład opanował Nissan. Główny bohater w 300 zx, dziennikarka Micrze a policjant w Primerze, której próżno szukać na jakimkolwiek komisariacie. „Chłopaki nie płaczą” to dominacja Alfa Romeo.

autopolki killer

Znajdziemy tu aż dwa egzemplarze modelu 166 i jedną 166, którymi przemieszczały się jedne z najbardziej zapamiętywanych postaci:  Fred, Grucha i Bolec.  Kolejna produkcja, z przed zaledwie kilku lat,  „Tylko mnie kochaj” i BMW, które występowało dość często i w długich ujęciach.

autopolki-tylko mnie kochaj

Także kabrio, jednak sporo tańsze bo produkcji Opla, kierowane przez głównego bohatera film „Nie kłam kochanie” stało się atrybutem głównego bohatera filmu. Gdzie ta dyskretna reklama, jak w przypadku Porucznika Borewicza i jego białego fiata? Swoją drogą jednego z pierwszych moto-produktów zalokowanych w polskiej kinematografii. Zareklamowany nieudolnie, chociaż chyba z dobrym skutkiem. Oddany na potrzeby produkcji rok przed premierą samochód, był obiektem westchnień tłumów, które nie zniechęcił nawet użyty w filmie cytat: „Na dużego Fiata nie udało się wyrwać żadnej dupy. Teraz mamy Mercedesa, może jakoś pójdzie. Ja będę udawał, że mam komórkę tutaj, wiesz, no to Mercedes S klasa. No kierowca, zrób parę bajerów, a ja niby gadam przez komórkę.” 

Jeśli koncerny nie mają pieniędzy na inwestycje w polskie produkcje filmowe, zdarza się, że występują chociaż w teledyskach. Na zauważanie zasługuje zabytkowy mustang z teledysku Juli „nie zatrzymasz mnie”, sporo starsze auto Sidneya Polaka z klipu „Otwieram wino” i leciwy samochód, na którego masce wyleguje się Ewelina Lisowska w „nieodporny rozum”. Ciekawe, dlaczego nie jest to nowe Porsche, Jeep, lub też Jaguar? 

autopolki ewelina lisowska

Poza muzyką pop, jak donoszą badania statystyczne, rocka i disco polo słucha ponad 30% z nas. Tutaj samochód, skuter wodny, łódka i okazały dom są zaraz po samym śpiewającym i jego damie serca, głównymi atrakcjami klipu. Pole do popisu specjalistów od reklamy motoryzacyjnej wydaje się spore. Niestety, większość aut stanowi własność prywatna samych gwiazd, ich kolegów, przyjaciół, kolegów kolegów, znajomych itp. Samochód w teledysku disco polo to najczęściej atrybut starającego się o serce dziewczyny amanta. Musi być szybki, luxusowy i robiący wrażenie. Koncerny rzadko inwestują w disco polo, nie widzą w tym potencjału. Czyżby dlatego, ze sami producenci klipów robią to za darmo? W tym odosobnionym przypadku reklama robi się sama. Dotyczy to nie tylko samochodów, ale i firm odzieżowych , producentów okularów, butów, a nawet zegarków. 

autopolki pudzian band(samochód z teledysku zespołu „Pudzian Band”)

Czy taka reklama to faktycznie reklama, na to pytanie odpowiedzieć sobie musi każdy z nas osobno. Czy bardziej przemawia do nas BMW Macieja Zakościelnego, czy Opel Piotra Adamczyka, to już  pozostawiam do oceny samych odbiorców produktów lokowanych. Z całą pewnością, wnikliwe oko zwróci uwagę tak na samochód z teledysku „Pudzian Band”, jak i filmu „Killer”, a ci bardziej dociekliwi zaczną interesować, w czym śmierć poniosła Hanna Mostowiak i stanie się to zwyczajnie, bez zachęty wielkich koncernów motoryzacyjnych.

tekst: Kasia Kwiecińska

zdjęcia pochodzą ze stop klatek z serwisu YouTube