Koniec z parowaniem szyb!

0

Niewiele z nas zdaje sobie sprawę z tego, że zjawisko parowania szyb można raz na zawsze wyeliminować. Wystarczy tylko trochę zadbać o samochód!

Parowanie szyb to odwieczny problem wielu kierowców, a powodów jego występowania jest co najmniej kilka. Gdy zaparuje nam szyba, najczęściej sięgamy po najbliższą szmatkę lub po własny rękaw i kilkoma ruchami usuwamy parę z szyb. Musimy zdać sobie jednak sprawę, że nie jest to skuteczny sposób walki z parowaniem.

Czy to filtr?

Wśród przyczyn parowania wewnątrz pojazdu możemy wymienić zanieczyszczony filtr przeciwpyłowy, a także nieszczelne uszczelki w drzwiach i oknach. Szyby parują na skutek wilgoci wewnątrz pojazdu. Czasem przyczyna może być bardzo prozaiczna – np. mokre chodniczki (a przecież zimą są wilgotne przez większość czasu)! Pamiętajmy więc o dokładnym otrzepaniu mokrych butów, zanim wsiądziemy do samochodu. Warto także przypilnować w tym zakresie pasażerów.

Klimatyzacja tak, ale…

Najczęstszą metodą walki z zaparowaną szybą jest włączenie nadmuchu na przednią szybę i jednoczesne lekkie uchylenie okna. Gdy posiadamy klimatyzację, powinno pójść to o wiele szybciej, gdyż automat sam dobierze odpowiednią siłę nadmuchu, by nie czekać długo na efekty. Z klimatyzacją wiąże się jednak problem filtru przeciwpyłkowego, który jest elementem bardzo delikatnym i wrażliwym i zanieczyszczony nie spełnia swojego zadania. Brud znajdujący się w filtrze skutecznie uniemożliwia przepływ świeżego powietrza, a zatem nawet, gdy uruchomimy wentylatory na ‘full’, nie usuniemy pary z przedniej szyby.

Pomoże aerozol

Filtry lubią się zatykać i to częściej, niż mogą wskazywać na to dane producenta. Musimy być na to przygotowane. Dla przykładu, gdy producent zaleca wymianę filtra po 50 tys. km, problemy mogą pojawić się już po 25 tys. Niesprawny filtr trzeba zatem po prostu wymienić. Na szczęście ceny za nowe filtry nie są duże, zwykle kształtują się w okolicy kilkudziesięciu złotych.

Co jednak, gdy filtr jest sprawny, a wróg w postaci zaparowanej szyby wciąż nie daje za wygraną? Zalecamy skorzystać ze specjalnych aerozolów, którymi spryskujemy szyby (oczywiście od wewnątrz) oraz ze specjalnych ściereczek. Tego typy spraye warto stosować profilaktycznie, tzn. wtedy, kiedy szyba nie jest zaparowana. Pamiętajmy jednak, by najpierw usunąć zabrudzenia z szyby zwykłym płynem. Takie preparaty nie są drogie – kosztują zwykle kilkanaście złotych za butelkę o pojemności około 250ml.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here