Koniec z oślepianiem kierowców

Volvo zaprezentowało kolejny system poprawiający bezpieczeństwo kierowców i niechronionych uczestników ruchu. Active High Beam Control to nowy system inteligentnego sterowania wiązką świateł drogowych. Specjalne przysłony dbają o to, by nie oślepiać kierowców pojazdów zarejestrowanych przez kamerę naszego pojazdu. Jednocześnie pozostały obszar, w tym pobocze, jest intensywnie doświetlony.

Active-High-Beam-ControlNowe rozwiązanie doskonale wpisuje się w filozofię marki Volvo, dla której bezpieczeństwo jest jedną z najważniejszych wartości. Samochody szwedzkiego producenta mają być bezpieczne nie tylko dla kierowcy, ale też dla pozostałych uczestników ruchu, w tym pieszych, czy rowerzystów. Active High Beam Control pozwala oświetlić przestrzeń przed samochodem za pomocą tzw. świateł długich także wtedy, gdy przed nami jedzie inny pojazd lub gdy inne pojazdy nadjeżdżają z naprzeciwka. Kierowca znacznie lepiej widzi także pobocze, czy chodniki, gdzie poruszają się niechronieni uczestnicy drogi. Nowy system nie tylko zmniejsza ryzyko potrącenia tych osób, ale także sprawia, że jazda nocą jest mniej męcząca dla kierowcy.

Jak to działa?

Kluczowym elementem systemu jest kamera, zamocowana od wewnętrznej strony szyby czołowej, w okolicach mocowania lusterka wstecznego. To ta sama kamera która służy do aktywowania automatycznego hamowania awaryjnego w przypadku wykrycia nieuniknionej kolizji. Wykrywa światła pojazdów mechanicznych – zarówno przednie, jak i czerwone – tylne. Zastosowane oprogramowanie bezbłędnie odróżnia światła np. samochodu, czy motocykla, od blasku latarni, reklam, neonów, czy czerwonych świateł przy przejazdach kolejowych. Jest to możliwe dzięki rozróżnianiu częstotliwości światła. Określanie położenia obiektów, także tych w ruchu, odbywa się z dużą precyzją – błąd nie przekracza 1,5 stopnia. Sygnał z kamery pozwala sterować cylindrycznymi przysłonami zintegrowanymi z reflektorami ksenonowymi. System dokładnie „wycina” ten fragment wiązki, który mógłby oślepiać innych kierowców. Rozwiązanie to dobrze się sprawdza, nawet gdy w polu widzenia kamery znajduje się kilka pojazdów i każdy porusza się w innym kierunku. Warto wspomnieć o czułości rejestratorów światła. Pojazdy do których dojeżdżamy są wykrywane do 300 m wcześniej, a te nadjeżdżające z naprzeciwka – nawet z 700 m. System działa przy prędkościach powyżej 15 km/h.

active-high-beam-control-1

active-high-beam-control-2

W jakich modelach i od kiedy?

System Active High Beam Control będzie standardem w nowych modelach XC60, V60 i S60 wyposażonych w reflektory ksenonowe. Ich sprzedaż w Polsce ruszy w czerwcu br. To kolejny krok Volvo Car Group do zrealizowania planu 2020. Od tego roku samochody tej marki mają osiągnąć taki poziom bezpieczeństwa, że nie będą w nich ginąć ludzie.

Źródło: Volvo