Jak zmienić kolo w aucie?

Złapać kapcia każdy może, a wówczas nie pozostaje nam nic innego jak tylko zmienić koło na zapasowe. Wbrew pozorom nie ma tu wielkiej filozofii. W paru punktach przedstawimy krok po kroku jak się do tego zabrać.

wymiana-kolaPo pierwsze zadbaj o bezpieczeństwo. Jeżeli złapiesz gumę na środku trasy zjedź na pobocze. Ważne jest również ostrzeżenie innych uczestników drogi o zbliżającej się przeszkodzie. Wystarczy włączyć światła awaryjne i wystawić trójkąt. Następnie zaciągasz ręczny, wrzucasz jedynkę, prostujesz koła i podwijasz rękawy. Czas na brudną robotę.

Zabezpiecz samochód przed stoczeniem się. Pod przednie i tylnie koła połóż kliny (mogą to być zwykłe kamienie, cegły, duże gałęzie). Czas na feralnego kapcia. Tu bezpośrednią konfrontację należy zacząć od zdjęcia kołpaka i poluzowania śrub. Czas na rolę lewarka. Kładziemy go między twardą powierzchnią (tak żeby nie miał prawa się zapaść), miejscem pod samochodem, które zostało wyznaczone przez producenta. Najczęściej są to wzmocnienia przy progach aut lub specjalne przetłoczenia. Po podniesieniu samochodu na niewielką wysokość, warto sprawdzić jego stabilność. Jeżeli nic nie stoi na przeszkodzie czas na akcję wymiany koła. Odkręć całkowicie śruby i zapamiętaj, gdzie jest ich miejsce. Po założeniu nowego koła będą one musiały trafić w to samo miejsce. Nakładając koło upewnij się, że bolce ułatwiające pozycjonowanie, trafiły na swoje miejsce.  Kolej na przykręcanie śrub (dokręca się je na krzyż). Nie pozostaje już nic innego jak opuścić lewarek, mocno dokręcić śruby i znów wrócić na trasę. 

Rada: Po wymianie koła, pamiętaj o wizycie u wulkanizatora, aby następny kapeć móc zastąpić sprawnym kołem. Nieszczęścia często chodzą parami.