Jak zaoszczędzić 30 złotych na jednym baku?

0

Niezależnie od dochodów i statusu ekonomicznego nie lubimy przepłacać, wysokie ceny benzyny są więc zmorą każdej z nas. Jak mogłam się jednak przekonać na szkoleniu Key Driving Competences i Renault „mierzyć znaczy wiedzieć”, a ekonomiczna jazda i więcej pieniędzy w kieszeni to rezultat naszej aktywności i świadomości za kierownicą. Jak jeździć ekonomicznie?

Zaoszczędzisz na sukienkę

Szkoa Jazdy RenaultWyobraźcie sobie test. O godzinie 16, a więc w porze komunikacyjnego szczytu w Warszawie wsiadacie za kierownicę Renault Megane z silnikiem 1,5 dCi i macie za zadanie przejechać 5,5 kilometra waszym „normalnym” trybem jazdy z instruktorem ekonomicznej jazdy na siedzeniu pasażera. Jak więc jedziecie? Wcale nie normalnie! Jesteście spięte i podekscytowane zarazem, nerwowo patrzycie przed siebie i za siebie, a w waszej głowie krążą wszystkie zasłyszane opinie na temat zmniejszania spalania podczas jazdy. Efekt: jesteście dumne i blade, gdyż wskazania specjalnego, podłączonego do samochodu komputera pokazują, iż na 100 kilometrów spaliłyście niewiele ponad 6 litrów benzyny (W MIEŚCIE!). Wyobraźcie sobie jednak, że po emocjach związanych z tym pozytywnym wynikiem słuchacie krótkiego instruktażu trenera, wsiadacie ponownie za kierownicę dostosowujecie swoją jazdę do jego rad i wynik wynosi… 5,3 litra. Gdybyście jeździły dłużej dzięki odpowiedniej technice oszczędziłybyście więc litr benzyny na 100 km, co przy obecnych cenach paliwa i średnich bakach o pojemności ok.50 litrów daje jednorazowo…. prawie 30 złotych w kieszeni! Przy założeniu, że tankujecie 3 razy w miesiącu to koszt fajnej sukienki na wyprzedażach . Opłaca się oszczędzać!

Co zrobić, żeby oszczędzić?

Trenerzy Renault namawiają przede wszystkim na przewidywanie najbliższych zdarzeń na drodze – śledzenie: świateł, do których się zbliżamy (jeśli widzimy, że za chwilę zrobi się czerwone to po co wciskamy gaz?), pieszych podchodzących do przejścia, autobusów, które zaraz przed nami staną na przystanku. Każde nasze zatrzymanie to dodatkowe paliwo spalone na rozruch auta. Równie ważne jak przewidywanie jest racjonalne sterowanie pedałami gazu i hamulca. Na światłach nie przyspieszamy więc „wciskając gaz do dechy” i nie naciskamy prawego pedału zjeżdżając z górki, gwałtownie nie hamujemy zaraz za zderzakiem jadącego przed nami pojazdu. Co ciekawe, test z komputerem daje szansę na sprawdzenie istotnych z punktu widzenia ekonomiki jazdy parametrów takich, jak: czas całkowity bez naciskania pedału gazu, średnia pozycja pedału gazu, czas hamowania czy dystans hamowania. Moja druga próba pokazała, że w tym zakresie mogę naprawdę wiele zmienić! Na co jeszcze uwagę zwrócił mi trener? Na szybką zmianę biegów i korzystanie z jak najwyższego biegu w danej chwili. Szóstka w mieście wydaje się niemożliwa? Wcale nie! Jeśli jedziemy około 60km/h i nie zamierzamy wyprzedzać (ani hamować) to optymalny bieg by racjonalizować zużycie naszej samochodowej energii.

11 złotych rad Renault

Każdy uczestnik szkolenia eko-proaktywnego stylu jazdy Renault poza nową, wymagającą uporządkowania wiedzą w głowie i specjalnymi tabelkami, w których może wyczytać o swoich postępach poczynionych podczas podwójnego testu zostaje też zaopatrzony w 11 dobrych, ekonomicznych rad, które dla wielu kobiet podsumować można krótkimi, racjonalnymi słowami: jak zamienić benzynę na nowe….. (tu wpisać: sukienki, buty, spódnice, bluzki, torebki). Oto i one:

– Ruszaj pojazdem spokojnie, bez zbędnego dodawania gazu

– Jak najszybciej włącz wyższy bieg – przy niskich obrotach silnika

– Przyspieszając naciskaj pedał gazu z wyczuciem (przepustnica prawie całkowicie otwarta)

– Jedź na najwyższym możliwym biegu i utrzymuj stałą prędkość

– Bądź przewidujący w ruchu drogowym. Zachowuj dystans

– Staraj się przewidzieć sytuacje na drodze – unikaj niepotrzebnych zatrzymań

– Unikaj niepotrzebnego hamowania i stawania – jak najszybciej zdejmuj nogę z pedału gazu

– Ograniczaj szybkość maksymalną

– Korzystaj z dostępnych instrumentów pokładowych – aktualne zużycie paliwa, obroty silnika itp.

– Raz na miesiąc sprawdzaj ciśnienie w oponach

– Wyłączaj silnik przy postojach dłuższych niż 30 sekund

Renault podsumowuje swoje rady słowami : Bądź przewidujący – patrz dalej i szerzej, a ja skuszona oszczędnością 1 litra po kilkuminutowym treningu szybciej zmieniam biegi, śledzę zmieniające się światła i z daleka omijam autobusy zatrzymujące się na przystankach. Mój cel to oszczędność kolejnego 1 litra. Jeśli mi się uda moją nagrodą będzie świadomość bycia eko – nomiczną i eko-logiczną oraz mniejszy strach przy podjeżdżaniu do dystrybutora.

Magda Drzewiecka