Jak wybrać opony letnie i jak czytać etykiety?

Od listopada 2012 roku na terenie Unii Europejskiej obowiązuje etykietowanie opon przez producentów. Dzięki temu każdy nabywca ma dostęp do informacji o podstawowych parametrach ogumienia. Jak pokazały badania, zaledwie połowa kupujących słyszała o wprowadzeniu etykiet, a jedna piąta nie wierzy w informacje na nich umieszczone.

Podstawowe parametry opon

Etykieta umieszczona na oponie zawiera informacje o trzech podstawowych parametrach. Są to: efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej nawierzchni i poziom hałasu generowany podczas jazdy.

Efektywność paliwowa, czyli inaczej ekonomiczność opony określona jest w klasach oznaczonych za pomocą pierwszych siedmiu liter alfabetu – od A do G, gdzie A oznacza najwyższą klasę oszczędności paliwa, a G najniższą. W przypadku efektywności paliwowej różnica na zużyciu paliwa pomiędzy zestawem opon klasy A, a zestawem klasy F może wynieść nawet 7,5 procent.

Podobne oznaczenie zostało zastosowane w przypadku określenia przyczepności opony do mokrej nawierzchni. Unia Europejska określa ten parametr tylko w jeden sposób biorąc pod uwagę sprawność hamowania na mokrej drodze. Przyczepność określana jest w zakresie od A (najlepsza) do F (najgorsza). Klasy D i G nie obowiązują dla samochodów osobowych. Dla przykładu: droga hamowania samochodu wyposażonego w komplet opon klasy F jest o 18 metrów dłuższa niż samochodu wyposażonego w opony klasy A (przy prędkości początkowej wynoszącej 80 km/h).

Ostatnie oznaczenie to hałas emitowany przez oponę wyrażony w decybelach. Obok podana jest klasa głośności: jedna czarna fala oznacza oponę cichą, trzy czarne fale oponę czterokrotnie głośniejszą.

etykiety-opon

Kiedy trzeba kupić nowe opony?

Zgodnie z przepisami głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm. Jednak specjaliści zalecają, aby w przypadku opon letnich wartość ta nie była mniejsza niż 3 mm.

Oprócz głębokości bieżnika warto na bieżąco kontrolować stan opon w samochodzie. Jeżeli zauważymy wybrzuszenia, przecięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne lepiej udać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym profesjonalista zweryfikuje stan techniczny opony i zdecyduje, czy nadaje się ona do użytku.

Każda opona ma również określony czas użytkowania. Nie ma norm ustalających „termin ważności”, ale przyjęło się, że po sześciu sezonach opona powinna zostać wymieniona na nową. Wszystko zależy jednak od stopnia zużycia i sposobu przechowywania. Wiek opony można sprawdzić na specjalnie nabitym owalu. Znajdują się na nim cztery cyfry – pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, ostatnie dwie rok produkcji.

Producenci opon i specjaliści zalecają, aby zmienić opony z zimowych na letnie, gdy średnia temperatura dobowa powietrza znajdzie się powyżej 7 stopni Celsjusza.

Ogumienie dobieramy kierując się przede wszystkim zaleceniami producenta. Rozmiar opon przystosowanych do naszego samochodu znajdziemy w instrukcji obsługi lub specjalnej tabliczce umieszczonej w aucie. W razie wątpliwości warto spytać o poradę ASO lub sprzedawcę.

Źródło: Allegro