Jak testuje Euro NCAP?

0

Wiele osób zastanawiając się nad zmianą samochodu, kieruje się oceną z zakresu bezpieczeństwa wystawioną przez Euro NCAP? Wato wiedzieć, jak przebiegają te testy.

Euro NCAP to niezależna organizacja do spraw oceny bezpieczeństwa pojazdów, testująca nowe samochody pod względem bezpieczeństwa. Jej działalność niewątpliwie przyczyniła się do wzrostu bezpieczeństwa na drogach. Organizacja powstała w 1997 roku. Do dziś wynik ich testów są jednym z głównych kryteriów w podejmowaniu decyzji zakupowych.

Jasne jest, że każdy nowy samochód, który ma wejść na rynek musi być poddany rygorystycznym testom bezpieczeństwa. Euro NCAP dokonuje jednak własnych testów, niezależnie od producenta. Test składa się z trzech prób zderzeniowych.

Głównym testem jest zderzenie czołowe. Rozpędzony do prędkości 64 km/h pojazd uderza czołowo w barierę. W samochodzie siedzi oczywiście manekin, za pomocą którego odczytuje się późniejsze wyniki. Test ten ma być odzwierciedleniem najpopularniejszego typu wypadków na drogach, a więc zderzenia czołowego. Specjaliści z Euro NCAP sprawdzają, jak w takim wypadku zachowuje się kabina pasażerska. Sprawdzane są wszelkie odkształcenia, zwłaszcza te pojawiające się na wysokości kończyn.

Drugim testem przeprowadzanym przez organizację jest zderzenie boczne. Tym razem samochód stoi w miejscu, zaś do prędkości 50km/h rozpędzana jest specjalna bariera, która uderza w samochód. Szczególną rolę odgrywają tu boczne poduszki powietrzne, które mają za zadanie uchronić pasażerów przed obrażeniami. Zderzenie boczne poprzedza sytuację, w której samochód uderza bokiem w słup lub drzewo przy prędkości 29 km/h. Tutaj brane pod uwagę są wyniki sczytywane z głowy, a także klatki piersiowej manekina.

Organizacja przeprowadza także test, który ma na celu określenie poziomu ochrony dzieci. Euro NCAP dba, by producenci przy projektowaniu samochodów brali pod uwagę także bezpieczeństwo najmłodszych. Do symulacji wypadków czołowych i bocznych stosowane są manekiny dzieci w wieku 18 miesięcy i 3 lat.

Ostatnim elementem jest ochrona pieszych. W tej próbie rozpędzony do 40 km/h samochód potrąca manekina, który uderza w przednią część pojazdu. Specjaliści oceniają obrażenia, które pieszy może doznać z podziałem na dolną część nóg, górną część nóg oraz głowę.

Samochód może uzyskać maksymalną notę pięciu gwiazdek. Obecnie coraz więcej aut otrzymuje maksymalną ilość gwiazdek, co sprawia, ze Euro NCAP powinna jeszcze bardziej zaostrzyć swoje próby. Dodajmy, ze organizacja nagradza także oddzielnie producentów, którzy wprowadzili do swoich samochodów innowacje z zakresu bezpieczeństwa.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here