Jak samodzielnie zmienić koło w samochodzie?

Uszkodzona opona, obok przegrzania silnika i awarii elektryki, należy do najczęstszych usterek, które zdarzają się na drodze. Są to statystyki z niemieckiego ADAC, ale można je odnieść także do polskich realiów, zwłaszcza że w naszym kraju nie prowadzone są tak rzetelne statystyki. 

W takich wypadkach (uszkodzenie opony), jeśli nasze ubezpieczenie nie obejmuje naprawy na miejscu, musimy dodatkowo za wymianę zapłacić specjaliście lub dokonać tego samodzielnie. W tym ostatnim wariancie z pewnością docenimy dodatkowe walory rozszerzonego pakietu ubezpieczenia i z pewnością z niego skorzystamy. Przy pomocy  porównywarki OC i AC rankomat.pl, poznamy najlepsze oferty wielu firm ubezpieczeniowych. Jednak jeżeli nie mamy rozszerzonego pakietu — musimy wymianę koła dokonać samodzielnie. Jak to zrobić?

  • Upewnijmy się, że samochód ustawiliśmy w miejscu bezpiecznym zarówno dla nas jak i dla innych kierujących. Auto musi zostać odpowiednio oznakowane trójkątem ostrzegawczym oraz musi stać na równej, utwardzonej nawierzchni. Dzięki temu możliwa będzie wymiana koła. Zabezpieczmy też koła przez możliwością zjechania auta — na przykład drewnianym klockiem. Zaciągnijmy też hamulec ręczny.
  • Przygotujmy wszystkie potrzebne narzędzia — klucz, koło oraz ewentualnie inne niezbędne nam przy wymianie koła urządzenia. Nie zapominajmy oczywiście o lewarku!
  • W tym momencie możemy podłożyć lewarek pod samochód. Poluzujmy również wszystkie śruby mocujące uszkodzone koło, jednak nie odkręcajmy ich do końca! Wcześniej, jeśli jest to konieczne, zdejmijmy kołpak zabezpieczający felgę.
  • Kolejnym krokiem jest podniesienie auta za pomocą lewarka. Należy robić to przy zachowaniu maksimum bezpieczeństwa. Dodatkowym zabezpieczeniem może być podłożenie koła zapasowego pod auto — w niedalekiej odległości od lewarka.
  • Możemy już odkręcić koło, które zostało uszkodzone oraz zamienić je z kołem zapasowym lub dojazdówką. Nieuszkodzone koło musimy dokręcić, jednak nie róbmy tego do końca, na to przyjdzie czas później.
  • Gdy koło zapasowe znajdzie się na miejscu, możemy opuścić auto. W tym momencie dokręćmy wszystkie śruby do końca, stosując, jak zawsze, metodę „na krzyż”.
  • Po dokonaniu wszystkich powyższych czynności jeszcze raz sprawdźmy, czy koło zostało dokręcone odpowiednio i czy samochód będzie gotowy do jazdy. Jeśli tak, zbierzmy wszystkie przedmioty wykorzystane do wymiany koła. W szczególności pamiętajmy o lewarku, kluczu do kół, kołpaku, trójkącie ostrzegawczym czy też o zabezpieczeniach podstawionych pod koła.

Pamiętajmy również, że jeśli nie jesteśmy w stanie samodzielnie dokonać wymiany uszkodzonego koła, najlepiej nie zwlekać i wezwać fachowca. Choć za jego usługi będzie trzeba zapłacić, to będziemy mieć pewność, że czynność zostanie wykonana na najwyższym poziomie.