Jak samodzielnie zmienić koło w samochodzie?

Uszkodzona opona, obok przegrzania silnika i awarii elektryki, należy do najczęstszych usterek, które zdarzają się na drodze. Są to statystyki z niemieckiego ADAC, ale można je odnieść także do polskich realiów, zwłaszcza że w naszym kraju nie prowadzone są tak rzetelne statystyki. 

W takich wypadkach (uszkodzenie opony), jeśli nasze ubezpieczenie nie obejmuje naprawy na miejscu, musimy dodatkowo za wymianę zapłacić specjaliście lub dokonać tego samodzielnie. W tym ostatnim wariancie z pewnością docenimy dodatkowe walory rozszerzonego pakietu ubezpieczenia i z pewnością z niego skorzystamy. Przy pomocy  porównywarki OC i AC rankomat.pl, poznamy najlepsze oferty wielu firm ubezpieczeniowych. Jednak jeżeli nie mamy rozszerzonego pakietu — musimy wymianę koła dokonać samodzielnie. Jak to zrobić?

  • Upewnijmy się, że samochód ustawiliśmy w miejscu bezpiecznym zarówno dla nas jak i dla innych kierujących. Auto musi zostać odpowiednio oznakowane trójkątem ostrzegawczym oraz musi stać na równej, utwardzonej nawierzchni. Dzięki temu możliwa będzie wymiana koła. Zabezpieczmy też koła przez możliwością zjechania auta — na przykład drewnianym klockiem. Zaciągnijmy też hamulec ręczny.
  • Przygotujmy wszystkie potrzebne narzędzia — klucz, koło oraz ewentualnie inne niezbędne nam przy wymianie koła urządzenia. Nie zapominajmy oczywiście o lewarku!
  • W tym momencie możemy podłożyć lewarek pod samochód. Poluzujmy również wszystkie śruby mocujące uszkodzone koło, jednak nie odkręcajmy ich do końca! Wcześniej, jeśli jest to konieczne, zdejmijmy kołpak zabezpieczający felgę.
  • Kolejnym krokiem jest podniesienie auta za pomocą lewarka. Należy robić to przy zachowaniu maksimum bezpieczeństwa. Dodatkowym zabezpieczeniem może być podłożenie koła zapasowego pod auto — w niedalekiej odległości od lewarka.
  • Możemy już odkręcić koło, które zostało uszkodzone oraz zamienić je z kołem zapasowym lub dojazdówką. Nieuszkodzone koło musimy dokręcić, jednak nie róbmy tego do końca, na to przyjdzie czas później.
  • Gdy koło zapasowe znajdzie się na miejscu, możemy opuścić auto. W tym momencie dokręćmy wszystkie śruby do końca, stosując, jak zawsze, metodę „na krzyż”.
  • Po dokonaniu wszystkich powyższych czynności jeszcze raz sprawdźmy, czy koło zostało dokręcone odpowiednio i czy samochód będzie gotowy do jazdy. Jeśli tak, zbierzmy wszystkie przedmioty wykorzystane do wymiany koła. W szczególności pamiętajmy o lewarku, kluczu do kół, kołpaku, trójkącie ostrzegawczym czy też o zabezpieczeniach podstawionych pod koła.

Pamiętajmy również, że jeśli nie jesteśmy w stanie samodzielnie dokonać wymiany uszkodzonego koła, najlepiej nie zwlekać i wezwać fachowca. Choć za jego usługi będzie trzeba zapłacić, to będziemy mieć pewność, że czynność zostanie wykonana na najwyższym poziomie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here