Innowacja akustyczna od Audi

0

Samochody elektryczne zbyt ciche? Już nie! Audi opracowuje technologię, dzięki której samochód będzie emitował dźwięk słyszalny na ulicy.

Przyszłe modele Audi e-tron będą poruszały się na długich odcinkach wykorzystując praktycznie niesłyszalny napęd elektryczny. By przechodnie mogli usłyszeć je w ruchu miejskim, marka stworzyła syntetyczny dźwięk silnika: Audi e-sound.

Dźwięk jak emocje

Miejsce pracy Rudolfa Halbmeira nie jest typowe dla inżyniera Audi. Na biurku, pomiędzy monitorem komputera a dwoma odsłuchami studyjnymi, stoi keyboard, a na skraju biurka piętrzą się magazyny muzyczne. – Dźwięk samochodu wykazuje wiele podobieństw do muzyki – mówi Halbmeir, inżynier akustyk. Dźwięk jest szczególną cechą samochodu. Odczuwamy go emocjonalnie, nie racjonalnie. Mimo, że osoba znajdująca się w samochodzie tylko czasami go świadomie słyszy, odczuwa go stale – dźwięk odgrywa kluczową rolę w odbiorze wrażeń z jazdy. Niskie częstotliwości przekazują wrażenia siły i spokoju, średnie natomiast sportowego ducha i zwinności. – Stworzenie dobrego dźwięku jest kwestią złożoną – wyjaśnia dr Ralf Kunkel, kierownik działu akustyki Audi. – Na przestrzeni lat,zgromadziliśmy bardzo dużo specjalistycznej wiedzy. Wiemy, jak podkreślić przyjemne częstotliwości i jak stłumić niepożądane dźwięki – dodaje.

Futurystyczny

W modelu e-tron napędzanym elektrycznie dźwięku nie tworzy silnik, który pracuje zbyt cicho i na zbyt wysokich częstotliwościach. Modele e-tron otrzymają zatem syntetyczne brzmienie. Stworzyli je Rudolf Halbmeir wraz z AxelemBrombachem i dr. Larsem Hinrichsenem. Większa część pracy odbyła się na komputerze. Halbmeir podszedł do zadania szczególnie entuzjastycznie – w wolnym czasie jest autorem piosenek, kompozytorem z własnym studiem nagrań, multiinstrumentalistą. Audi e-Sound jest dźwiękiem syntetycznym, ale brzmi bardzo autentycznie – wytwarzany jest w każdej milisekundzie przez sam pojazd. Urządzenie sterujące stale otrzymuje od pojazdu informacje na temat liczby obrotów silnika elektrycznego, obciążenia, prędkości oraz innych parametrów. Na ich podstawie generowany jest dźwięk wydobywający się z solidnego głośnika w podłodze pojazdu.

Stanowisko do pomiarów akustycznych

Stanowisko do pomiarów akustycznych znajdujące się w piwnicy budynku, to duże pomieszczenie o powierzchni ok. 350 m2 i wysokości siedmiu metrów. Metrowe kliny wypełnione watą szklaną wystające ze ścian pochłaniają znaczną część energii akustycznej. Dźwięk brzmi tu prawie jak na zewnątrz. Pośrodku sali znajduje się hamownia otoczona dwoma długimi rzędami mikrofonów na stojakach. Tutaj, przy włączonych mikrofonach, przeprowadza się pomiary hałasu samochodu rozpędzającego się na rolkach hamowni.

Takie stanowisko było wykorzystywane podczas udoskonalania technologii e-Sound. Przez cały czas trzeba było pamiętać o wymogach prawnych powstałych w USA na początku roku 2011. Dźwięk musi być generowany do prędkości 30 km/h. Powyżej tej granicy hałas opon będzie wystarczająco głośny – mówi dr Kunkel. – Jednak to nie do końca nas satysfakcjonuje.Z pewnością będziemystarać się podnieść limit dla tych sygnałów – dodaje.

Rzeczywistość

Ulica, na zewnątrz budynku. Zza rogu, z delikatnym, miarowym warczeniem nadjeżdża czerwone Audi R8 e-tron. Siedzący w środku Rudolf Halbmeirlekko dociska pedał gazu. Warczenie przeradza się w pełny dźwięk silnika, podobny do eleganckiego dźwięku V8. Jest jednak jaśniejszy, zróżnicowany. Audi R8 e-tron brzmi jak samochód sportowy, ale w bardzo specyficzny, futurystyczny sposób.

Audi e-Sound instalowany w samochodach sportowych o napędzie elektrycznym to dopiero początek. Producent chce wyposażać kolejne modele e-tron w taką indywidualną wizytówkę akustyczną. Podobną do innych, jednak za każdym razem inną.