Ile możesz zapakować?

Każdy samochód opisany jest dziesiątkami parametrów. Dotyczą pojemności silnika, ilości miejsc siedzących czy masy własnej. Wśród parametrów jest jeszcze jeden, często przez użytkowników pojazdów lekceważony – DCM, czyli dopuszczalna masa całkowita. Określa on masę pojazdu na postoju wraz z osobami i ładunkiem. Przekroczenie tego parametru niesie za sobą negatywne konsekwencje i jest szczególnie niebezpieczne.

Wydłużenie drogi hamowania – zwiększenie masy pojazdu powoduje, że jego zdolność do reagowania w sytuacjach awaryjnych jest zmniejszona, co może doprowadzić do wypadku. Obciążony samochód potrzebuje więcej miejsca, by się zatrzymać. Dodatkowo, kierowcy mogą być nieświadomi wydłużonej reakcji pojazdu i przez to ryzyko udziału w niebezpiecznym zdarzeniu jest większe.

Nietypowe zachowanie na drodze – przeładowany samochód, załadowany nieprawidłowo z ładunkiem niesymetrycznym, w sytuacjach zmiany pasa ruchu lub nagłego skrętu może doprowadzić do poślizgu, czy nawet wywrócenia. Oprócz przestrzegania limitów ładowności bardzo ważne jest prawidłowe rozmieszczenie bagażu.

Uszkodzenie opony – w skrajnych przypadkach, istnieje ryzyko uszkodzenia. Przeciążony samochód powoduje, że opony szybciej się grzeją.

Źródło: Skoda