Geometria kół ma wpływ na nasze bezpieczeństwo

Geometria ustawiona nieprawidłowo, wpływa niekorzystnie na przyczepność samochodu, stan opon, zawieszenia oraz komfort jazdy. Ma również wpływ na zużycie paliwa. Zmiana ustawienia koła w stosunku do nawierzchni drogi ma wpływ na zjawisko jednostronnego ściągania samochodu podczas jazdy – ma to związek z nieprawidłowym ustawieniem geometrii kół.

Kiedy następuje zmiana geometrii kół?

„Jedną z przyczyn może być na przykład uderzenie kołami w krawężnik, czy też najechanie z dużą prędkością w wyrwę w jezdni. Czasem nieprawidłowa zbieżność powstaje w wyniku źle wykonanej naprawy blacharskiej, czy też odkształcenia elementów zawieszenia – przede wszystkim wahacza. Pamiętajmy również o tym, że ustawienie kół może zmienić się również w trakcie zwykłej eksploatacji – jest to konsekwencja zużywania się elementów zawieszenia takich jak łożyska kół, sworznie wahaczy oraz drążków kierowniczych.” – mówi Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny Firmy Auto-Boss.

Co powoduje nieprawidłowo ustawiona geometria kół?

Jeżeli ustawienie kół jest niewłaściwe, ogumienie zużywa się szybciej oraz bardziej intensywnie. Stabilność i sterowalność pojazdu w trakcie jazdy również zmniejsza się. Objawami charakterystycznymi dla zwiększenia rozbieżności w przypadku przednich opon jest wzrost temperatury ogumienia podczas jazdy, oraz minimalny spadek prędkość maksymalnej.

Jak odbywa się regulacja zbieżności kół?

„Regulacja zbieżności odbywa się poprzez sprawdzenie czterech zasadniczych kątów: kąta pochylenia kół, kąta zbieżności kół,  kąta pochylenia sworznia zwrotnicy i kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Prawidłowy kąt pochylenia jest ustalany tak, aby koła pojazdu podczas skrętu przylegały płasko do podłoża. Ustawienie prawidłowej geometrii jest czynnością niemożliwą do  wykonania w warunkach domowych ponieważ potrzebne są do tego odpowiednie dane fabryczne oraz specjalne przyrządy. Geometrię kół powinniśmy przeprowadzać po sezonowej wymianie opon a także, gdy zakładamy na koła nowe opony. Na pewno nie zaniedbujmy kontroli po poważnej modyfikacji pojazdu oraz po wymianie elementów zawieszenia. Niezaprzeczalnie poddajmy geometrię regulacji, kiedy widzimy, że bieżnik opon ściera się szybciej niż zazwyczaj, oraz ulega ząbkowaniu.” – dodaje Marek Godzieszka.

Źródło: Auto-Boss

Fot: Thomas Howk, foter.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here