Ford sam ominie przeszkody na drodze

Firma Ford Motor Company zaprezentowała testowy pojazd wyposażony w technologię wykorzystującą automatyczne sterowanie i hamowanie w celu uniknięcia kolizji z samochodami zwalniającymi lub stojącymi na tym samym pasie ruchu oraz zapobiegającą zderzeniu z pieszym.

Jeśli na tym samym pasie ruchu wykryty zostanie pojazd, przeszkoda lub pieszy, w pierwszej fazie działania system „Obstacle Avoidance” wyśle kierowcy ostrzeżenie. Jeśli zostanie ono zignorowane, system automatycznie pokieruje lub wyhamuje pojazd aby zapobiec kolizji. W tym tygodniu w belgijskim Lommel odbyła się pierwsza prezentacja nowej technologii.

Firma Ford wyposażyła Forda Focus w system „Obstacle Avoidance” w ramach europejskiego projektu badawczego interactIVe (Accident Avoidance by Active Intervention of Intelligent Vehicles), któremu przewodniczy. Projekt zakłada współpracę 29 partnerów, której celem jest dalszy rozwój systemów bezpieczeństwa czynnego aktywujących się w chwilach bezpośredniego zagrożenia kolizją*.

Ford-Proving-Ground-Lommel-2013-1

Ford-Proving-Ground-Lommel-2013-2

– Jest wiele sytuacji, w których technologia ta może przynieść wymierne korzyści zarówno kierowcy pojazdu w nią wyposażonego jak i innym użytkownikom drogi, przekonuje Barb Samardzich, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe. Projekt badawczy nad technologią „Obstacle Avoidance” daje bardzo ciekawy wgląd w systemy bezpieczeństwa przyszłości, które w znacznym stopniu zredukują ryzyko tego typu kolizji.

System „Obstacle Avoidance”, w którego skład wchodzą trzy radary, zestaw czujników ultradźwiękowych oraz kamera, skanuje drogę do 200 metrów przed pojazdem. Jeśli wykryje na drodze pojazdu obiekt, który stoi lub porusza się wolniej, wysyła kierowcy ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe. Przy braku reakcji ze strony kierującego, system „Obstacle Avoidance” automatycznie wyhamuje pojazd, oceni ilość dostępnego miejsca po obu stronach przeszkody i automatycznie ją ominie, przejmując kontrolę nad układem kierowniczym wyposażonym w wspomaganie elektryczne.

Technologia została przetestowana przy prędkościach przekraczających 60 km/h. Jak pokazują analizy powypadkowe, ponad dwie trzecie kierowców biorących udział w najechaniu w ogóle nie reaguje na zagrożenie, nawet nie podejmując prób ominięcia najechanego pojazdu**.

– Prezentując technologię „Obstacle Avoidance” w pojeździe testowym w ramach projektu interactIVe, firma Ford wykorzystuje istniejące systemy bezpieczeństwa, aby pokazać w jakim kierunku naszym zdaniem w przyszłości przebiegał będzie rozwój tego typu technologii, wyjaśnia Samardzich.

W Lommel można również zobaczyć nowego Forda S-MAX Concept, który wyposażono w inteligentny system bezpieczeństwa Ford Intelligent Protection System z funkcją zapobiegania kolizji, wykrywającą pieszych i automatycznie wyhamowującą pojazd w sytuacji zagrożenia.

Ford-Proving-Ground-Lommel-2013-4

Ford-Proving-Ground-Lommel-2013-5

Firma Ford wyposaża już swoje modele w system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach ( Active City Stop), który wykorzystuje system czujników do monitorowania sytuacji drogowej przed pojazdem i zapobiega kolizjom przy prędkościach do 15 km/h oraz ogranicza skutki zderzenia przy prędkościach do 30 km/h. Natomiast system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu ( Lane Keeping Aid) posiada kamerę, która kontroluje położenie pojazdu względem linii na jezdni i wibracjami na kierownicy ostrzega kierowcę o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.

* interactIVe (Accident Avoidance by Active Intervention of Intelligent Vehicles) to europejski projekt badawczy uruchomiony w 2010 roku w centrum badawczym firmy Ford w niemieckim Aachen. Konsorcjum, któremu przewodzi firma Ford, skupia 29 partnerów – 7 producentów z branży motoryzacyjnej, 14 instytutów badawczych oraz trzy inne podmioty posiadające w nim udziały.

** Niemieckie testy powypadkowe GIDAS (ang. German In-Depth Accident Study).

Źródło: Ford