Ford i mobilne technologie przyszłości

0

Ford rozpoczyna europejskie testy przyszłościowych technologii łączności między pojazdami oraz między pojazdami a infrastrukturą drogową.

Testy drogowe wchodzą w skład czteroletniego programu testowego „Safe Intelligent Mobility – Testfield Germany” (simTD), który ma na celu sprawdzenie nowych inteligentnych systemów komunikacyjnych zwiększających bezpieczeństwo oraz usprawniających ruch drogowy. Flota testowych samochodów w najbliższym czasie pokona tysiące kilometrów na drogach wokół Frankfurtu na Menem.

Ford przygotował 20 specjalnie wyposażonych egzemplarzy Forda S-MAX, które mają zostać wykorzystane do sprawdzenia 20 eksperymentalnych technologii wspomagających kierowcę. – Badania mają kluczowe znaczenie dla rozwoju nowych, technologii wspomagających kierowcę, na których skorzystają nie tylko klienci firmy, ale również użytkownicy innych pojazdów i środowisko naturalne – wyjaśnia Christian Ress, specjalista z działu Ford Research and Advanced Engineering.

W skład technologii testowanych w ramach projektu badawczego simTD wchodzą:

  • System elektronicznych świateł hamulcowych, który w razie konieczności awaryjnego hamowania wysyła sygnał ostrzegawczy do pojazdu poruszającego się za samochodem kierowcy zmuszonego do tego manewru. Co ważne, sygnał dociera do kolejnego pojazdu nawet, gdy jego kierujący nie widzi jeszcze hamującego samochodu znajdującego się np. na łuku drogi.
  • System ostrzegający przed przeszkodą, który umożliwia poinformowanie innych pojazdów w okolicy o obecności niebezpiecznych przeszkód na drodze, a także o ich lokalizacji oraz rodzaju
  • System informacji o ruchu drogowym, który ma dostęp do aktualnych informacji o zmiennych ograniczeniach prędkości, tymczasowych ograniczeniach ruchu oraz objazdach, a także do szczegółowych danych o obecnych i zmieniających się przepisach takich jak stałe ograniczenia prędkości oraz pierwszeństwo przejazdu
  • System zarządzania ruchem drogowym, który dostarcza precyzyjne prognozy dotyczące ruchu drogowego. Praca systemu obejmuje tworzenie potencjalnych scenariuszy drogowych oraz ocenę ich wpływu na warunki drogowe w danej lokalizacji
  • Pokładowe łącze internetowe, które umożliwia kierującemu np. zdalną rezerwację i opłacenie miejsc parkingowych na trasie