Diabeł za skórą

0

Chiptuning to zmiana fabrycznych ustawień producenta pojazdu oraz ingerencja w proces sterowania pracą silnika poprzez trwałą modyfikację elektroniki. Zapewnia dynamiczną jazdę bez wykorzystywania wysokich obrotów. Dla kogo taka zmiana może być interesująca? Kogo zadowoli?

 

 

Komfort jazdy

– Chiptuning polecamy każdej osobie, która chciałaby poprawić osiągi swojego auta – przekonuje Patryk Pachura kierowca wyścigowy i właściciel firmy Pachura Motorsport zajmującej się m.in profesjonalnym tuningiem aut. – Poprawia on komfort jazdy z zachowaniem wszelkich barier bezpieczeństwa. Dokonywane zmiany nie przekraczają konstrukcyjnych możliwości poszczególnych jednostek napędowych – dodaje. Zanim jednak zdecydujemy się na jakiekolwiek modyfikacje musimy sprawdzić swoje auto. – Należy pamiętać o tym, że aby samochód mógł być poddany procesowi chiptuningu musi być w pełni sprawny. Czyli być w stanie jaki przewidział producent. Najlepiej gdy jest to nowe auto – dodaje P. Pachura.

Turbo diesel lepszy

Chiptuning najlepiej sprawdza się w samochodach z turbosprężarką, gdzie przyrost mocy i momentu obrotowego wzrasta o ok. 20-30%. W autach bez turbosprężarki obserwuje się przyrost mocy o 5%. Jednak w tego typu autach oprócz konfiguracji chipa,należy przerowadzić ingerencje mechaniczną: zaprojektować wydech, czy zmodyfikować głowicę. Jakie samochody najczęściej są poddawane modyfikacji chipa? – Pachura Motorsport najczęściej przeprowadza modyfikacje w autach z grupy VAG ( Audi, VW, Seat, Skoda) lecz trafiają do nas również auta innych producentów takich jak Bmw Mercedes, czy Porsche – wylicza P. Pachura. Za modyfikacje chipa zapłacimy od 1.500 do 4.000 złotych. Cena zależy od pojemności silnika i rodzaju sterownika.

Modyfikacja na gwarancji

Eksperci z DEKRA ostrzegają, że modyfikacja chipa prowadzi do utraty gwarancji i do uszkodzenia podstawowych elementów silnika. – Chiptuning nie zawsze powoduje utratę gwarancji. Są w Polsce importerzy, którzy pozwalają na przeprowadzenie takiej modyfikacji – informuje P. Pachura. – Na przykład Seat może zostać zmodyfikowany bez utraty gwarancji. Oczywiście modyfikacja musi zostać przeprowadzona w autoryzowanym serwisie na odpowiednim oprogramowaniu – dodaje. Specjaliści zwracają też uwagę, że po chiptuningu może wzrosnąć zużycie paliwa. – Zużycie paliwa po zmianie oprogramowania w zależności od stylu jazdy kierowcy może nieznacznie wzrosnąć. Jednak umiejętne korzystanie z lepszej krzywej momentu obrotowego może spowodować spadek zużycia paliwa – wyjaśnia P. Pachura.

Sekrety Chiptuningu

Patryk Pachura, dyrektor Pachura Motorsport, firmy zajmującej się chiptuningiem zdradza nam krok po kroku, jak odbywa się modyfikacja:

Diagnostyka
W pierwszej kolejności zostaje wykonana diagnostyka silnika, odbywa się to w czasie jazdy próbnej. Poddany ocenie zostaje stan silnika i poszczególnych podzespołów. Jeżeli w czasie diagnostyki zostanie rozpoznany jakikolwiek problem, do czasu jego usunięcia nie będzie możliwe przeprogramowanie sterownika silnika. Auto musi najpierw zostać naprawione.

Pomiar mocy
Następnym krokiem jest pomiar mocy i momentu obrotowego silnika na hamowni podwoziowej. Po włączeniu oprogramowania do obsługi hamowni i wpisaniu danych auta i klienta do bazy danych, (tak aby w przyszłości można było łatwo je odnaleźć) następuje pomiar przełożenia układu napędowego. Wszystkie uzyskane dane zostają przeliczone i w postaci wykresu wyświetlone na monitorze.

Przeprogramowanie ECU
W zależności od rodzaju układu zasilania silnika, następuje bezpośrednie odczytanie zawartości pamięci jednostki sterującej. System zostaje poddany modyfikacjom. Zmianom w czasie modyfikacji programu podlegają mapy odpowiadające za: dawkowanie paliwa, regulacje ciśnienia doładowania, ograniczniki obrotów i momentu obrotowego itd itp. W prostym programie, aby bezpiecznie podnieść moc należy zmodyfikować ok.10 map. Program oryginalny i zmodyfikowany zostają zarchiwizowane. Modyfikacja zostaje wgrana do sterownika silnikowego.

Ponowny pomiar mocy
W czasie pomiaru, dodatkowo w przypadku silników diesla, obserwuje się dymienie (nadmierne nie jest zdrowe dla jednostki silnikowej), a w przypadku silnika benzynowego zostaje pomierzona wartość AFR (służy do oceny jakości spalin i ustalenia czy mieszanka paliwowa jest uboga czy bogata). Jeśli przyrost mocy jest zgodny z oczekiwaniem klienta, wykres mocy i momentu obrotowego jest drukowany i przekazany właścicielowi auta.Cały zabieg trwa 2-3 godziny.

Producenci z różnych powodów nie chcą wykorzystać wszystkich możliwości jakie drzemią w danym silniku. Chiptuning to propzycja dla tych z Was, które czują, że auto seryjnej produkcji to za mało. Cenią sobie szybką i elastyczną jazdę i chcą podkreślić indywidualność swojego ukochanego samochodu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here