Czyść światła regularnie!

0

O tej porze roku widoczność jest kiepska. Jest szaro, buro, ślisko… . Co możemy zrobić, żeby mimo tego w porę reagować na ewentualne zagrożenia? Powinnyśmy przede wszystkim zadbać o dobrą widoczność w aucie, ale także o to, by widzieli nas inni użytkownicy dróg.

Zapomnijcie więc o jeżdżących bałwankach – autach z hałdami śniegu na karoserii. Najpewniej dostaniecie za to mandat, ale to najlepsze co Was może spotkać. Rozpuszczający się śnieg plus pęd powietrza będzie stopniowo zrzucał śnieg na przednią szybę, a to już jest bardzo niebezpieczne. Możecie także stworzyć zagrożenie dla kierowcy jadącego bezpośrednio za Wami. Nadmiar śniegu znajdzie się także na jego szybie. Wystarczy miotełką omieść auta i po kłopocie.

Szyby

W następnej kolejności powinnyśmy zająć się szybami. Bardzo pomaga w tym na przykład ogrzewanie przednich szyb, dzięki któremu kilkanaście sekund po uruchomieniu silnika kierowca ma już czystą, odparowaną przednią i tylną szybę. To samo można osiągnąć uruchamiając nawiew, ale trwa to dłużej. Przed sezonem trzeba też zadbać o odpowiednią regulację zasięgu wycieraczek. Powinny dochodzić jak najbliżej słupków, aby pokrywająca się w zimie brudem część szyby, której wycieraczki nie dosięgają, była jak najmniejsza i w jak najmniejszym stopniu ograniczała widoczność.

Reflektory

Nie zapominajmy o reflektorach! Czyśćmy je – nie tylko my będziemy lepiej widzieć, ale także inny szybciej będą mogli nas zauważyć. W wielu samochodach montowane są na przednich reflektorach wycieraczki i/lub spryskiwacze. Jeśli ich nie ma, trzeba pamiętać o czyszczeniu powierzchni lamp miękką, nierysującą szmatką. Brudne lub porysowane reflektory mogą oświetlać drogę nawet o 40 proc. mniej efektywnie niż powinny!

Nie wolno zapominać także o światłach z tyłu. Muszą być czyste i nie powinny być pomalowane na ciemny kolor. Ciemny kolor kloszy sprawi, że przy mocniejszym, odbijającym się od śniegu słońcu, kierowcy jadący z tyłu nie zobaczą np. syglaizowania skrętu lub zapalonych świateł stopu.

Lusterka

Dobrze, gdy są podgrzewane, bo to – podobnie jak w przypadku przedniej szyby – bardzo ułatwia kierowcy prowadzenie pojazdu.

Lusterka są kluczowe, gdy chodzi o widoczność. Aby spełniały swoją funkcję, trzeba je jednak odpowiednio ustawić. Prawidłowo ustawione lusterka, to takie, w których kierowca widzi tylko krawędź samochodu. Niestety często ludzie kierują je pod takim kątem, że widać w nich pół auta. To błąd, bo sami sobie ograniczamy w ten sposób kontrolę nad tym, co dzieje się wokół nas na drodze.