Czarne skrzynki w samochodach

Czy wiecie, że w USA od 2015 roku we wszystkich samochodach mają być instalowane czarne skrzynki, mierzące przyspieszenie, użycie hamulców i pasów bezpieczeństwa oraz prędkość.

czarna-skrzynkaCo więcej rządowa agencja transportowa NHTSA chce ich instalacji w półciężarówkach i pick-upach już od 2013 roku. Protestują jednak producenci – ich zdaniem „instalacja tych urządzeń narusza prywatność konsumentów” – poinformował serwis Detroit News.
W połowie listopada 2012  Biały Dom otrzymał propozycję regulacji kwestii czarnych skrzynek. Regulacja ta zmierza do objęcia producentów i importerów aut w USA obowiązkiem instalacji czarnych skrzynek o nazwie EDR (event data recoder) we wszystkich nowych samochodach. Propozycja ta, została wstępnie zaakceptowana przez administrację prezydenta Baracka Obamy.
Obecnie przygotowywana jest ostateczna wersja regulacji prawnej, która miałaby spowodować iż EDR byłyby instalowane we wszystkich nowych pick-upach i półciężarówkach poczynając od 2013 roku.

Według regulacji, do parametrów zapisywanych przez czarne skrzynki należeć mają prędkość, sposób użycia hamulców, zastosowanie pasów oraz przyspieszanie lub zwalnianie. Niektóre koncerny motoryzacyjne, jak Ford, General Motors, Mazda i Toyota instalują już EDR w swoich samochodach, zwłaszcza wyższej klasy i półciężarówkach. Jednak amerykańskie stowarzyszenie producentów branży motoryzacyjnej – Alliance of Automobile Manufacturers (AAM) – skupiające takie koncerny jak Toyota, Volkswagen AG, Ford czy GM – w maju 2010 nie zgodziło się na instalację czarnych skrzynek we wszystkich samochodach, stwierdzając, że są one zbyt drogie. Obowiązek ich instalacji, zdaniem koncernów, powinien objąć jedynie wozy wyższej klasy, ciężarówki i półciężarówki.

Obecnie jednak AAM nie sprzeciwia się instalowaniu czarnych skrzynek, podnosi jednak problem prywatności zawartych nich danych. „Producenci nie mogą uzyskiwać dostępu do danych bez pozwolenia kierowców i każde rozporządzenie rządu dotyczące instalacji EDR we wszystkich samochodach powinno zawierać regulacje umożliwiające ochronę prywatności konsumentów” – powiedziała Detroit News rzecznik Alliance of Automobile Manufacturers, Gloria Bergquist.

Źródło: Detroit News